fredag 16 november 2012

Träningssvacka!

Vi lever! Men sista tiden har det varit kaosartat så jag har varken haft lust eller ork att skriva blogg.
Inte heller har jag haft ork att träna så mycket med hundarna.
Fast även om vi inte har tränat så mycket så är vi i alla fall ute ordentligt varje dag så att hundarna får sin motion.
Och så är de som vanligt alltid med mig så de får ju stimulans även om vi inte tränar. 

Kameran är fortfarande obrukbar så jag kan inte lägga in bilder.

Lite inomhusträning har det blivit i alla fall.
Vi fortsätter träningen med att Vänta till man hör sitt namn. Vissa dagar går det bra och andra dagar går det lite sämre... Men, det är ju bara att träna vidare så blir det bra till slut!

Vi har också tränat på att stänga lådan. Juni är jätteduktig och hon stänger igen den med tassen. Nu har jag börjat lägga till signalen: "Stäng lådan".
Agnes har också börjat att lägga tassen mot lådan, men Billy är inte så intresserad av just det momentet!

Annat vi har tränat är: Handtarget med frysning, Stadga där vi använder tygapport som Juni sen får hämta och avlämna, musmatta, att Stanna när man går ur rummet och det fungerar jättebra!
Detta tränar ju hundarna samtidigt och alla sitter lugnt kvar.

Nu går Juni alltid tillsammans med Billy fast i min rullstol. Hon är lite ivrig just när vi kommer ut, men sen går hon riktigt bra. Hon är fortfarande ung och kan därför få för sig att plötsligt jaga ett löv eller liknande, men det händer inte så ofta längre.
Hon är uppmärksam på mig och svänger fint med rullstolen. Hon och Billy har också lärt sig hur de ska gå, alltså Billy innerst och Juni ytterst och de brukar själva komma i rätt position igen om de har gått "fel".
Fast ibland är det då rena kaoset: Juni och Billy går åt olika håll och trasslar in sig i sina koppel!
Så folk ibland utbrister: "Är det inte jobbigt med 3 hundar?!?" så brukar jag svara: "Inte jobbigt, men många gånger KRÅNGLIGT!"
Nåja, förut har jag ju gått med 3 hundar fast i rullstolen så det blir nog bra med tiden!

1 kommentar: