tisdag 20 november 2012

Träningen fortsätter och utvecklas!

I helgen har vi tagit igen allt vi inte har kunnat göra pga min trasiga elstol.
Så långa promenader har det blivit, till ställen där vi inte är så ofta. Spännande för hundarna!
Vi har också kastat tennisboll till hundarna och det tycker dom är så roligt! Agnes, som har gått mycket ner i vikt, har fått upp farten ordentligt och är nästan lika snabb som Juni.

Så klart har det även blivit träning och vi tränade nya moment.
Nu skulle Agnes och Juni få träna på att plocka upp en apport vid inkallning.
Agnes fick börja: Hon satt i vardagsrummet med apporten några meter framför sig. Sedan kallades hon in, sprang mot apporten, men de första gångerna petade hon bara på den. Eftersom hon då inte fick någon belöning så började hon plocka upp den. Hon plockade upp den några gånger, men tog inte med sig den för att avlämna den. Hon fick iallafall klick + belöning för att hon plockade upp den.
Sedan fick Agnes träna Target. Vår musmatta är "trasig" (Alltså i småbitar!) så nu tog jag fram en bok som Agnes då skulle trampa på.
Boken lades en bit bort från Agnes och hon fattade snabbt vad hon skulle göra. Nästa gång ska jag lägga boken längre bort. Utmaningen för Agnes är ju att flytta sig bort från en.

Efter det var det Junis tur och hon fick träna på samma moment som Agnes.
Juni tog upp apporten när hon kallades in och avlämnade den snyggt i ass hand (Juni tränar på att avlämna i min famn).
Juni kallades in igen, men den här gången sprang hon bara över apporten och gick miste om belöningen. Efter det så gjorde hon flera lyckade försök!
Sedan fick Juni och träna Target. Boken lades långt ifrån Juni. Hon har inga problem med detta moment utan springer direkt fram till Targeten (boken) och trampar på den.

Och sedan blev det Billys tur.
Han fick börja med att träna på att hålla apporten. Han höll den ett par sekunder, den här gången. Han varierar verkligen tiden som han håller apporten; Ibland ett par sekunder och ibland håller han den ordentligt...
Sedan sattes boken ner. Billy började med att nosa på den och fick då klick och belöning. Vi tränade så några gånger och sedan väntade jag tills han gjorde något mer. Han började då att nudda med tassen på boken.

Sedan ett till nytt moment; Stadga med ganska svår störning.
Jag och hundarna satt i vardagsrummet, ass gick ut i hallen och ropade: "Hallå!". Hundarna satt lugnt kvar, ass klickade och de fick hämta belöningen hos henne.
 Ass ropade: "Hallå!" igen. Jag sa: "Bra!" och "Ja gå!". Belöningen för att dom satt kvar skulle alltså bli att dom skulle få springa ut i hallen och hälsa.
Fast vad gör hundarna?  Jo, dom sitter lugnt och fint kvar med mig!
Jag manade på dom ett par gånger och då sprang dom ut i hallen= belöning!
Nu fick ass gå ut i hallen för att knacka.
Agnes och Juni satt kvar, men Billy reste sig och skällde. Agnes och Juni belönades för att dom satt kvar medan Billy blev utan belöning.
Ass knackade igen. Nu satt även Billy kvar, jag sa: "Bra!" och sedan "ja!" och då spring hundarna direkt till hallen för att belönas hos ass. Belöning bestod av mycket klappar och beröm!
Roligt att träna något nytt och extra roligt när det gick så bra! Det enda jag ska tänka på är att träna mer på frikommando. Jag kommer att använda: "ja, iväg!". Det brukar jag använda när vi är utomhus och jag har kallat in hundarna av någon anledning, t ex att en bil ska passera. När de sedan får gå iväg igen så säger jag: "Ja, iväg!".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar