torsdag 8 november 2012

Träningsprogram!



Nu har jag och hundarna börjat "träna med" Maggan och hennes träningsprogram. Träningen kommer inte att leda till att jag och hundarna kommer att tävla, men det är kul att ha träningen lite strukturerad. Jag brukar inte ha det, utan brukar träna vad som faller mig in just den dagen! Kul att prova något nytt och att få nya träningsideér.

I Uppgift 1 ingår: Hundarna sitter på 30 meters avstånd och kallas in en och en.
Det är ett helt nytt moment för mina hundar så vi började inomhus och på väldigt nära avstånd.
De första gångerna så kom Agnes också när jag kallade in Juni och tvärtom... Billy däremot, han rörde sig inte ur fläcken! Och såklart så belönades han för det! Tjejerna som gjorde "fel" blev utan belöning.
Efter några försök så började det att gå bättre. När Agnes kallades in så satt Juni kvar med Billy.
Agnes stannade också kvar med Billy när Juni kallades in.
Och jag gjorde som jag brukar; Den hund som kom på sitt namn fick belöning och även de två hundar som satt kvar fick belöning!
Sedan avståndet blir längre och längre så får jag fundera på hur jag ska göra, ska jag belöna även de som sitter kvar eller inte? Ska belöningen för att man sitter kvar vara att man snart blir inkallad av mig?

Vi har ju tränat mycket Stadga och det märktes på Billy igår! Han stod/satt kvar hur mycket jag än kallade på honom!?! Juni däremot, hon ville minsann komma till mig!
Till slut så kom Billy...

Läste på en annan klickerblogg att den hundägaren hade haft samma problem; Hon tränar Agility och har lärt sin hund att den måste vänta på "Okej" innan den får starta.
Hon har också tränat mycket Stadga med hunden och en dag på träningsplan så startade inte hunden på "Okej"! Den satt kvar och vägrade ens att lyfta baken från marken!

Den här första uppgiften är ju som sagt helt ny för mina hundar, så det är inte helt lätt! Men, vi ska försöka träna en stund varje dag så får vi se hur det går!
Senare utvecklas Uppgift 1 till att bl a innehålla apportering och då blir det ännu svårare, men samtidigt roligt och utvecklande!

2 kommentarer:

  1. Ja, jag gör så att den som först tjuvade och fick gå tillbaka - och sedan sitter kvar (trots att dom andra kanske sitter hos mig)när jag vänt mig honom...
    ...han belönas direkt med sitt namn och sedan jättemycket beröm.
    Så jag tänker samma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog en bra metod! Att få beröm för att man faktiskt stannar kvar. För det är ju svårt!

      Radera