torsdag 18 oktober 2012

Stoppsignal ;)


                                     Billy njuter av att ligga i soffan och få solen på sig!

               
Igår fick Juni börja träna Stoppsignal. Jag började med att vänta tills Juni satte sig frivilligt och tittade mot mig, innan jag blåste en signal i visselpipan. Vi började med väldigt kort avstånd.
Sedan ville jag öka avståndet lite grann och väntade på att Juni skulle gå en bit ifrån mig så att jag skulle kunna blåsa då.
Fast Juni stod alldeles nära mig och vi tog då fram musmattan och lade den på golvet ett par meter ifrån mig. Juni sprang direkt till musmattan och ställde sig på den. Först blåste jag direkt när hon ställde sig på den, vänd mot mig.
Efter några upprepningar så väntade jag några sekunder innan jag blåste.
Vid nästa tillfälle när vi tränar detta så kommer jag att vänta tills hon sätter sig på/vid musmattan innan jag blåser.



Jag har fortfarande elstolsproblem, så vi kommer inte så långt! Som tur är så räcker batteriet till att gå ner till Bruksisplan och hem!

Så på plan idag så tränade vi först Hopp och Långhopp.
Sedan fick Juni och Agnes träna Sök.
Vittringsapporter lades ut på plan och Agnes fick börja söka. Avlämningarna är ännu inte perfekta, men vi tränar vidare med det.
Efter det var det Junis tur att söka. Första apporten droppade hon, men det gick bättre sedan.



Efter träningen var det LEK med boll! Och till sist så avslutade vi med att små ostbitar kastades ut i snön som hundarna fick söka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar