tisdag 16 oktober 2012

Nya moment ska börja tränas!


Jag har elstolsproblem så vi kan inte gå så långt eller vara ute så länge som vi brukar, trist! Så även idag gick vi till "vår" skog som finns i närheten av mitt hus. 

Hundarna tycker ju om att vara i skogen och nu verkar det extra kul när det har kommit lite snö. Billy och Juni springer, springer och springer omkring i skogen. Till och från jagar de varandra. 
Agnes far omkring och nosar överallt och ibland springer hon med de andra. 


Varje dag tränar jag inkallning genom att då och då ropa på hundarna och belöna dem på olika sätt när de kommer.
Igår var Agnes på väg mot en kille som stod en bit ifrån oss. Jag sa bara hennes namn och hon TVÄRVÄNDE, nästan i luften och kom till mig! Hon brukar alltid komma på inkallning, men SÅ har hon aldrig gjort förut...
Vi går ju varje dag på någon gångbana och det är så skönt att hundarna inte springer fram till folk eftersom det betyder att de får springa lösa. Men, om någon som går förbi oss visar minsta lilla intresse för någon av hundarna så får de 3 GLADA hundar som vill hälsa! Och det brukar vara uppskattat, både av människorna och hundarna!


Idag i skogen så fick hundarna först springa och leka och sedan tränade vi Sök. Dummy och vante gömdes och alla hundarna hittade föremålen.
Föremålen gömdes inom ett ganska stort område, men det var inga problem. Alla 3 söker på långt avstånd från mig. 

Nu ska hundarna, framförallt Juni, få börja träna Stoppsignal med visselpipan. Jag kommer att börja träna som jag gör med vilket moment som helst; Först med frivillighet, alltiså när Juni sitter och tittar på mig så visslar jag en signal. Sedan visslar jag när hon börjar sätta sig och sista steget är att jag blåser innan hon sätter sig. 
Avståndet från mig kommer att vara kort från början och successivt så ökas avståndet. Parallellt med detta kommer jag att börja träna Dirigering. Och där börjar jag med att använda 2 skålar med godis, en på höger sida om mig och en på vänster sida. 
Sedan läggs momenten ihop och skålarna används fortfarande ett tag till för att sedan tas bort. När skålarna är borta så kommer jag såklart att belöna Juni på annat sätt! 
Resultatet kommer att bli att jag kan dirigera Juni när hon ska apportera dummisar och änder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar