måndag 22 oktober 2012

Diverse träning!


På Bruksisplan har vi varit, men ingen Agility har det blivit eftersom hindrena är bortplockade. Vi var i alla fall där ett tag eftersom hundarna tycker att det är så kul att vara där!
Vi tränade Vittringsapportering. 3 apporter lades ut på plan och en hund i taget fick söka. Agnes började och som vanligt så sökte hon lugnt och metodiskt.
När det var Junis tur så blev det, som vanligt,  mera tempo!



Medan Agnes och Juni tränade så satt Billy i min famn och tittade på. Han är bara med om det är något som intresserar honom och Sök är han inte så brydd i!


När hundarna hade tränat färdigt så ville Billy genast leka med Juni och hon hänger ju alltid på! Och Billy fick göra det han tycker allra bäst om; SPRINGA!!! Han gillar både att jaga Juni och att bli jagad av henne. Och ibland springer han bara för sig själv...
Skulle ha varit kul att testa Lure coursing med honom, det hade han nog älskat!


Då och då måste man ju vila också... Jag har alltid med en filt till hundarna, men här valde Juni att ligga direkt i snön...


Hela gänget samlat på bild!


Vi har också varit i skogen och tränat Sök och Markeringar. Billy sitter i famnen och Juni och Agnes bredvid mig medan ass är ute för att lägga ut dummisar.
Juni och Agnes fick turas om att söka och sökområdet var ganska stort. Agnes avlämningar har blivit sämre, hon vill behålla dymmisen, så jag ska byta ut godiset mot en boll och se om det fungerar bättre.


Juni och Agnes fick också träna varsin Markering och det gick jättebra! Juni avlämning var perfekt; Hon lämnade dummyn lugnt i ass hand.


Efter det tränade vi Närsök.
2 Närsöksdymmisar gömdes i ris och Agnes fick börja. Hon hittade den första dummyn snabbt med hjälp av visselpipan.
Sedan var det Junis tur. Hon sökte på rätt ställe, men hittade inte dummyn. Jag blåste i pipan, hon sökte en stund till, men gav upp och kom till mig.
Jag manade: "Sök" och hon sprang tillbaka mot riset och jag blåste i pipan. Hon sökte lite till, på rätt ställe, men hittade inte dummyn och kom återigen till mig.
Jag tyckte att det inte var någon ide att fortsätta, utan vi slutade där och hundarna fick springa och leka.
Och helt plötsligt så for Juni in i riset, började söka och hittade dummyn!


Som man ser på bilden så är Junis knä helt återställt! Hon har inte haltat en enda gång sedan hon avslutade medicinen och det är så oooooootroligt skönt! Tur att hon "bara" hade en inflammation!


Till sist så slängde ass ut små godisbitar och hundarna fick söka. Nu ville Billy också vara med, han är alltid med när det är godissök!

Juni har börjat att avlämna föremål, spontant, i min famn. Och varje gång hon gör det så belönas hon på något sätt. En bra början på träningen att t ex plocka upp föremål som jag tappar på golvet och lägga i min famn!
Hon fortsätter också att självmant hämta posten när den kommer. Där behöver hon bara lära sig att lägga upp den i min famn. Idag lämnade hon den till ass som råkade stå ett par meter ifrån henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar