onsdag 31 oktober 2012

Framsteg i avlämningarna!


Nu är väntan snart över på min nya rullstol! Den kommer på fredag eller senast på måndag. Min mor kommer även på måndag och ska vara hundvakt eftersom jag ska in på sjukhuset. 
Hundarna kommer att bli överlyckliga över att träffa henne igen! Hon är ju så rolig!


Nu när det har blivit vinter så blir det inte så mycket träning utomhus. Eftersom jag inte har bil så blir det så kallt för de 2 hundar som måste vänta medan jag tränar den tredje. 
Häromdagen tränade vi iallafall Linjetag. Juni och Agnes fick köra 2 Linjetag var. 
Det är full fart, både ut mot dummyn och tillbaka till mig. Avlämningarna tränar vi vidare med. 

Även om vi inte tränar utomhus så mycket så ÄR vi utomhus mycket. 
Alla 3 hundar ÄLSKAR snö! Vi promenerar och hundarna far runt i snön! 

Inomhus tränar vi så gott som varje dag. 
Igår så tränade vi: Handtarget, Gå runt (hinken) och Stadga. Vi tränade också på att Stanna kvar fast man går i väg så att hundarna inte ser en.
Juni och Billy hade lite svårt först, men de insåg snabbt att man blir utan belöning om man inte sitter kvar! Och belöning vill man ju ha!

Billy har fått träna Ligg en liten stund varje dag. Han kan inte det och orsaken är helt enkelt att vi har tränat det för lite! Och orsaken till DET är att jag inte tycker att Ligg är ett särskilt viktigt moment. Jag tycket att det finns många andra moment som är viktigare och roligare att träna! 

Igår fick Juni träna på att avlämna föremål i min famn. Det har ju gått bra med tygapporten förut och nu ville jag pröva ett annat föremål. Som Servicehund så ska ju hon kunna lyfta upp alla möjliga saker. 
Så vi tog fram en miniräknare. Ass höll upp den till Juni som genast greppade den, hoppade upp och lade den i min famn, duktiga Juni!
Senare under dagen så ville jag pröva om Juni plockade upp ett föremål från golvet för att sedan avlämna i min famn. 
Ass släppte tygapporten på golvet. Juni tog direkt upp den, jag klappade på min famn och sa: "Upp" och Juni la apporten snyggt i min famn! Och jag blev så stolt!
Efter det släppte ass en penna på golvet. Juni nosade på den och tog sedan upp den och avlämnade den i famnen. Belöningen får hon från min mun, denna gång var det blodpudding. 
Ass släppte återigen pennan på golvet och Juni tog den, men kom på "fel" sida om mig och ville inte hoppa upp. 
Hon hoppar alltid upp från höger sida, likadant som Lycka gjorde, och nu råkade hon komma på vänster sida. För min del spelar det ingen roll från vilken sida hon avlämnar, men Juni verkar vilja göra det från höger sida. 
Pennan slängdes ner en tredje gång, men nu ville Juni inte plocka upp den. Och som den klickertränare jag är  så gjorde jag ingen grej av det utan backade bara i träningen genom att ass fick hålla upp pennan åt Juni. Då greppade Juni den glatt och avlämnade den i min famn! Där avslutade jag träningen av det momentet eftersom jag brukar göra det när hunden lyckas. 

Vi tränade sedan en stund i köket. 
Agnes fick börja med att stänga kökslådan. Först använde vi en post-itlapp och Agnes var direkt där och petade på den med nosen och så klart klick + belöning!
Agnes fick träna några gånger med lappen och sedan tog vi bort den. Agnes petade på lådan och lyckades få den att stängas en liten bit!

Både Agnes och Juni fick träna på att öppna en skåplucka. Båda började dra lite i snöret som hänger på dörren. 
Vid nästa träningstillfälle så ska Juni och Billy också få träna på att stänga kökslådan. 
Juni ska få börja att träna på att avlämna posten i min famn. Nu hämtar hon posten när den kommer, men lägger den på golvet bredvid mig. 

Idag träffade vi vår lille kompis Dvärgpinschern igen. Hundarna lekte länge i snön och hade så roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar