onsdag 5 september 2012

Nytt moment


När man är kompisar kan man dela pinne med varandra...


... och sova tass mot tass!


Idag fick hundarna prova på något nytt; Att söka, hitta och markera tre markeringspinnar. 
Ass kastade ut pinnarna i gräset på Bruksisplan och Billy släpptes och fick börja. Han hittade snabbt pinne nr 1 och nr 2. När han hittade dem så fick han klick + belöning (köttbullebit) . Efter att han hittat och markerat pinne nr 2 så ställde han sig och såg frågande ut. Jag uppmanade honom: "Sök" och Ass (som samtidigt fotograferade, höll i klicker och godis!) tog ett steg mot pinne nr 3. Billy hittade pinnen och markerade. 


Sedan var det Agnes tur.
För henne gick det likadant som för Billy; Hon hittade pinne nr 1 och nr 2 och sedan stannade även hon upp. 
Jag uppmanade henne: "Sök"  och Ass tog även denna gången ett steg mot den sista pinnen. Agnes hittade och markerade genom att lyfta upp pinnen.


Till sist var det Junis tur och jag bad Ass att vara beredd med kamera, klicker och godis. Jag visste ju att det går undan för Juni med allt hon företar sig! 
Så full fart mot pinnarna och hon missade den första, men precis när hon skulle passera fick hon vittring på den, vände, hittade och markerade den genom att lyfta upp den. Så full fart igen och hon hittade pinne nr 2 direkt. Även den lyfte hon upp. Ass fick även för Juni ta ett steg mot pinne nr 3 och Juni hittade den. 
Så vid nästa träningspass så används bara 2 pinnar innan jag utökar med en pinne. 


Bollen är bästa belöningen!

Vi tränade också Agility. 
Banan bestod av: 5 hopphinder, långhopp, 1 hopphinder och tunnel. Hopphindrena ställdes inte i en rak bana den här gången utan "vinklad". 
Agnes fick börja och hoppade banan 2 gånger. Hon tar inte tunneln ännu utan körde bara hopphindrena. Hon är väldigt koncentrerad när hon hoppar och tar banan snyggt!  

Sedan var det Junis tur. 
Hon är ivrig och lite yvig, men hoppar med full energi. Hon måste ta banan i full fart framåt annars hoppar hon över hindrena rakt upp! och kan då riva något hinder. Hon tar även tunneln. 

Efter en stund fick vi sällskap på plan. Eftersom jag är osäker på om mina hundar skulle springa fram till den andra hunden så fick de vara kopplade. De brukar inte springa fram till främmande hundar, men jag vet inte hur de skulle reagera just när vi befinner oss på plan och en annan hund tränar i närheten. 
Vi passade på att träna Passivitet genom att hundarna fick klick + belöning när de satt helt lugnt. 
De fick också träna Hålla fast. 
Agnes fick i alla fall träna en gång till på vår Agilitybana och det gick bra att ha henne lös.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar