måndag 30 juli 2012

Koppelträning!



 Idag fick Juni börja träna att gå i koppel. Hon börjar ju bli stor och stark, så det är på tiden! Hon går jättebra lös, men eftersom att vi bor i stan så måste hon ju vara i koppel vid vägarna.
Så vi tog med torkad blodpudding som hon tycker mycket om och började gå. Varje gång hon drog i kopplet så stannade ass och väntade tills Juni tog kontakt, då kom klicket och belöningen. Klick och belöning kom också varje gång Juni gick med slakt koppel. Och hon fattade snabbt poängen och gick fint vid sidan utan att dra.
Nu i början så behövde Juni bara gå några steg med slakt koppel innan hon belönades, men tiden kommer att utökas mer och mer.
Så småningom ska Juni få lära sig att gå vid min sida,  precis som Lycka gjorde. Hon kommer också att få gå tillsammans med Billy vid mig ibland. Förut hade jag ju tre hundar som gick bredvid mig kopplade i rullstolen och det gick jättebra!
Vi tränade bara en kort stund, ca. fem minuter idag. Och nu ska vi koppelträna en liten stund varje dag.

Efter det så gick vi på ställen där hundarna kunde få springa lösa. Tränade inkallning genom att ropa på hundarna lite då och då och belöna med blodpudding och låta dem springa iväg igen.
På vägen mötte vi plötsligt två kvinnor med flera hundar. Agnes var som vanligt alldeles bredvid mig medan Billy och Juni var några meter framför mig.
De stod länge och tittade på hundarna innan de valde att komma till mig. Och såklart belönades de ordentligt genom att få ett regn av blodpudding!
Senare mötte vi ännu en hund och även nu stod mina hundar och tittade på den och jag sa: " Kom, kom" och hundarna kom direkt till mig. Belöningen blev blodpudding och dragkamp!
Man ser verkligen att hundar lär sig saker av varandra; Eftersom Billy bara står och tittar på främmande hundar och sedan kommer till mig så gör Juni likadant. Praktiskt!
Och Agnes behöver man inte riktigt ha koll på eftersom att hon inte går någonstans. Hon är där någonstans bredvid mig nästan hela tiden. Ibland springer hon iväg och nosar och ibland, som t.ex idag så sprang hon och lekte med Billy och Juni och hade dragkamp tillsammans med dem.
Fast Agnes tycker ju att det är mycket roligare att leka med människor än med andra hundar. Och sätter man igång henne för att leka så är det fullt ös!


Vi har kommit in för en stund sedan och hundarna ätit middag och fått smaskiga hundben. Billy har hoppat upp i soffan för att vila och är jättetrött. Ändå måste han kika vad de andra hundarna och jag sysslar med....

2 kommentarer: