tisdag 31 juli 2012

Doggie-zen med tre hundar....


Lilla Agnes fotograferad, lite "konstnärligt", framför min rosenvägg. 


Idag kom mina nya dummisar, ett pack med sex tennisbollar och en boll med kaninskinn! Kaninskinnsbollen kommer bara att användas som belöning.
Hundarna fick lukta på den idag och blev väldigt intresserade. Särskilt Agnes, som letade efter den länge efter att ass hade lagt bort den!
Så den kommer nog hundarna att jobba hårt för.....

Först hade jag tänkt att gå ut och träna, men eftersom att jag inte gillar att träna i regn så blev det inget.
Vi gick ut och promenerade en stund i skogen. Vi var bara ute i ca.. 1,5 timme så hundarna hade kvar energi på kvällen så vi tränade inomhus.
Jag brukar ju träna hundarna en och en genom att sätta ett galler för ena köksdörren. Gallret har tyvärr blivit snett och vint genom att Juni har forcerat den! Så nu går den inte att använda så just nu blir det att träna hundarna samtidigt, jag ids inte binda dem i koppel.

Så idag blev det att kvalitetssäkra Sitt genom Doggie-zen. Inte lätt med tre hundar!
Alla tre satt och ass försökte lägga ned skålar med några godisbitar i. Alla hundar gick fram för att försöka ta godiset, men ass tog bara upp skålarna och så försökte vi igen och igen och igen.....
Efter några försök så slutade Juni och Billy att gå fram till skålarna. Agnes, däremot,  hade väldigt svårt.....
Så ass fick lägga ned skålarna framför Juni och Billy medan  hon bara sänkte Agnes skål en liten bit.
Det gick bra och nu blev det äntligen klick och så fick hundarna gå fram och äta upp godiset.
Vi gjorde några upprepningar till som lyckades och sedan avslutade vi.

Juni har också fått träna Utg. och idag satte hon sig i Utg. när jag sa: "Fot"!
Hon har också fått träna på att avlämna i ass hand; Ass slängde en tennisboll, Juni hämtade, gick till ass och lade den i hennes utsträckta hand och som belöning kastades den andra bollen iväg. Så där höll de på ett tag.   Jag ville också att ass inte alltid skulle sträcka ut handen utan hålla den närmare kroppen och i olika placeringar. Jag vill att Juni så småningom, när hon ska avlämna t.ex en dummy, " letar upp" ass hand. Idag klarade Juni av det bra.

Alla tre hundarna fick avsluta med att träna Target, idag med postit-lapp.

Imorgon, om det inte regnar, ska vi då gå ut och träna! Jag kommer att ha med mig dummisarna och kaninskinnsbollen. Det blir att träna Linjetag och ev. Sök. Kanske också markeringar, antingen i vatten eller på land, vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar