torsdag 14 juni 2012

Vattendebut!

Igår kväll var hundarna pigga så vi tränade.
Alla tre fick Hålla (träapporten) och det gick bra. Billy och även Agnes ibland, brukar gå iväg med apporten.  Juni har full koll på var den lämnas, så hon hämtar den och avlämnar den i ass hand.
Alla tre fick även träna på att gå igenom rockringen. 
Sedan togs musmattan fram. Juni har inte riktigt trampat på den förut, men nu trampade hon klockrent på den! Billy och Agnes har inte riktigt fattat poängen ännu...
Efter det ville jag pröva något nytt med Juni, som jag i framtiden kan ha nytta av; Plocka upp leksaker och lägga dem i lådan.
En leksak kastades på golvet och Juni sprang naturligtvis och plockade upp den. Då tog ass lådan och förde den under leksaken som Juni hade i munnen. När Juni släppte leksaken så fick hon klick och belöning. Vi tränade så här några gånger och sedan prövade jag med att låta lådan ligga kvar på golvet för att se om Juni skulle lägga leksaken dit. Och det gjorde hon! Några gånger hamnade leksaken lite på kanten och trillade ur, men ändå, hon fattade ju vart hon skulle lägga den.



Idag så var vi ner till sjön. Så klart så var dummyn med och Agnes fick apportera. Det Agnes måste träna mer på är Stadgan eftersom hon blir alldeles vild när hon ser dummyn. Fast det tränar vi ju då och då så det  kommer hon att lära sig så småningom.
Hon måste också bli bättre på avlämnandet; Hon vill inte gärna släppa ifrån sig dummyn. Andra föremål är det inget problem med, det är just bara dummyn.


Och idag så simmade Juni för första gången! Ass slängde i en pinne, inte så långt ut, men ändå så pass långt att Juni inte kunde nå den utan att ge sig ut i vattnet. Första gången tvekade hon lite, men sedan blev hon mer säker. Och hon simmade med fin teknik, inget plaskande. Kul! Ska pröva med att slänga ut dummyn till Juni nästa gång vi är vid sjön. Ska bli spännande att se om hon hämtar den.
Det ska också bli intressant att se hur Junis avlämnande fungerar. Andra föremål avlämnar hon fint i ass hand, men vi får se med dummyn!


Två polare står och spanar efter något spännande. Det passerar en del hästar där vi brukar vara vid sjön så jag är hela tiden uppmärksam så att jag hinner koppla hundarna i så fall. Billy går inte fram till hästar, men jag vet inte om Agnes och Juni gör det om hästarna går förbi oss.
Däremot brukar vi gå förbi hästarna i en hage när vi går till Bruksisplan eller sjön och då går Agnes och Juni bara förbi, lösa.

Efter att Billy hade sprungit omkring och även nosat lite här och där så kom han upp i min famn en stund. Han satt även kvar när vi skulle gå och jag rullade iväg. Man ser på honom att han gillar att sitta i famnen och spana och det gör även Juni. De får ju ett annat perspektiv på tillvaron uppifrån min famn!


            Efter att vi har varit ute så brukar hundarna ligga och tugga ben en stund och det är det Juni gör här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar