onsdag 13 juni 2012

Träning med störning.


Idag var det invigning för min nya kamera. Den tar fina bilder, även när hundarna är i rörelse, det är ju oftast det som är så svårt att fota. Och hundarna är nästan aldrig stilla, förutom när de sover... 

Nu hade A-et tagits fram och så klart så ville jag att hundarna skulle få pröva. Agnes kom upp en liten, liten bit, men Juni blev bara busig! Det hindret var lite läskigt! 




Billy, däremot, sprang glatt upp på A-et. Han tyckte att det var jätteroligt, precis som jag hade trott!


Billy tränade också hopphinder. Juni tränade tunnel och Agnes fick träna Hopp och Däcket. Däcket hade höjts upp, men det var inget problem för Lill-Agnes, hon hoppade lätt igenom. 

Efter ett tag så kom en kvinna med sin hund in på plan för att träna. Jag kopplade mina hundar då så att de inte skulle få för sig att springa till hunden för att hälsa och därmed störa dem i deras träning.
Fast efter en liten stund så kom hunden springandes till oss för att hälsa och kvinnan och jag började prata medan hundarna nosade på varandra.
Hon och hunden tränade apportering av dummies så jag stod en stund och tittade på medan mina hundar fick träna på passivitet. Först var de väldigt intresserade av den andra hunden, men efter en stund så satt/låg de lugnt. Och då blev det naturligtvis klick och belöning!

Vi passade också på att träna med störning. Perfekt, vi tränar så sällan bland andra hundar!
Juni började och hon fick vara lös. Först blev det Tunnel och sedan fick hon träna Ligg och Sitt, Stanna kvar och det gick riktigt bra. Hon brydde sig inte heller om den andra hunden när vi väl började träna.

Agnes fick träna därefter och även hon fick vara lös. Det var samma för henne som för Juni, så fort vi började träna så struntade hon helt i hunden.
Först blev det Hopp och sedan Däcket. 

Till slut var det Billys tur. Han fick vara kopplad eftersom jag inte riktigt litade på att han inte skulle springa fram till den andra hunden. Han älskar ju andra hundar och han var väldigt intresserad av den som var på plan idag.
Billy fick också träna Hopp och efter det A-et. Även han var fokuserad på träningen när vi satte igång.

När vi sedan skulle gå så fick alla hundarna hälsa på varandra och då var de nöjda! 
Jag hade tänkt att vi skulle gå till sjön, men det blåste så kallt så jag hade ingen lust att stå vid vattnet. Så det blev ingen vattenapportering för Agnes idag.

Efter det så gick vi till min pappa och hälsade på en stund. Och som vanligt så var hundarna överlyckliga över att vara där. Min pappa gillar verkligen hundar och han säger hela tiden hur gulliga och söta de är!
Juni och Billy smet ut i korridoren, men kom direkt när ass gick ut och ropade på dem. Billy sprang ut i korridoren en gång förut när han bara hade varit hos oss i någon månad och DÅ kom han INTE när jag ropade på honom...
Av någon anledning så tycker han att det är så kul att springa i korridoren!?!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar