lördag 16 juni 2012

Morgonmys och annat smått och gott.


Såhär kan det se ut hos oss på morgonen! Billy ligger verkligen PÅ mig....... Tassen hans är över mitt ansikte! Ganska obekvämt, men samtidigt lite mysigt...


Idag var det underbart väder, varmt och soligt, så vi begav oss till sjön. Agnes tränade enkelmarkeringar och så snart vi kommer till Kangos, där jag har flera dummisar, så ska hon få träna dubbelmarkeringar. Avlämningarna tränar vi separat och hoppas att de snart funkar bra.


Vi har kastat i en boll till Juni för att se om hon skulle simma idag också. I början var hon lite tveksam, men sedan simmade hon en liten bit för att hämta bollen.



Efter det kastade vi i dummyn och ass höll i Agnes medan så att hon inte skulle fara i och ta den. Och Juni hoppade i och hämtade den!


Juni apporterade dummyn om och om igen och hennes simteknik är jättebra; Inget plaskande!


Sedan fick Agnes apportera några gånger och under tiden så gick Juni och höll Billy sällskap längre bort. Då och då kom Juni glatt viftande på svansen och ville vara med och apportera.
Avlämningarna måste vi träna på eftersom Juni, precis som Agnes, vill behålla dummyn!


Billy och Juni verkar ha hittat någonting väldigt intressant....


Full fart ned för backen!


Billy hämtar andan en stund. Den hunden kan verkligen SPRINGA! Fast samtidigt har han koll på vart jag befinner mig så jag är aldrig orolig att han försvinner någonstans.
Även idag så passerade en häst förbi oss och Billy stod lugnt och tittade på. Senare, när vi var på väg hem, så fick hundarna nosa på en häst som var ute och betade med en skötare. Billy var överlycklig, Agnes luktade snabbt på hästen och sen brydde hon sig inte och Juni tyckte att den var stor och läskig när den var så nära oss. Men, hon var ändå nyfiken och ville inte gå därifrån.


Mina älsklingar!


Juni sitter bakom buskarna och spanar. Hon och Agnes fick turas om att träna enkelmarkeringar på land. Dummyn slängdes i buskaget och båda hundarna hämtade dummyn. Däremot, som sagt, avlämningarna......

Sedan gick vi till Bruksisplan och tränade agility en stund. Billy tränade A-et, Juni tränade Tunneln och Hopp och  för Agnes blev det Däcket och Hopp.
Hundarna lekte också med varandra och Agnes fick apportera boll, som hon fint lämnade i ass hand.
Efter det tränade vi Sitt, Stanna kvar (Stadga). Det tränade hundarna samtidigt. Den som ibland reser sig är Agnes, men hon blir då utan belöning medan de andra som stannar kvar får en godisbit. Det är ganska bra störning när en reser sig och de andra ändå sitter kvar!

Juni kommer nog att bli en perfekt Servicehund; Idag när vi var på väg hemåt så gick vi och köpte tidningen som ass sedan bar. Juni var väldigt intresserad av tidningen och hoppade efter den.
Ass rullade ihop tidningen och Juni bar den så fint! Hon såg så stolt ut och gick bredvid mig, viftade glatt på svansen och tittade upp på mig hela tiden.
Åh, så mycket beröm hon fick av mig och då struttade hon lite extra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar