tisdag 19 juni 2012

Doggie-zen.


           Den nya bädden är så stor att både Billy och Agnes får plats samtidigt för att ligga och tugga ben.


Både Juni och Agnes var så trötta efter att vi hade varit ute i regnet idag. Jag var tvungen att gå för att handla mat och för att hundarna skulle vara nöjda så gick vi först och promenerade. Juni och Billy tyckte att det var jätteroligt att springa omkring i blöt jord. Juni var inte speciellt vit efteråt...
Såklart var hundarna med när jag gick och handlade och de låg nöjda på sin filt under ett tak medan jag var inne i affären.




Billy står på bordet och tittar ut genom fönstret. I början när han kom till oss var han väldigt ofta på bordet, men nu är det väldigt sällan.

Juni började idag med att träna Stadga. Som förut så rullades bollen framför henne och hon satt lugnt och fint.
Sedan fick hon börja kvalitetssäkra Sitt genom Doggie-zen. Baconbitar lades i en skål och jag väntade på att Juni skulle sätta sig. Sedan satte ass ner skålen och Juni reste sig. Skålen togs bort och så väntade jag återigen på att Juni skulle sätta sig, skålen sattes ned och Juni reste sig...
Såhär höll vi på ca. 6 gånger innan Juni fattade vad det gick ut på. Alltså; Sitta, skålen sätts ner, man sitter kvar, får ett klick och får gå fram till skålen och äta upp baconen.
När Juni väl fattade så gjorde hon flera lyckade upprepningar. Hon lär sig snabbt min lilla snuttis!

Sedan tränade alla tre, samtidigt, Sitt Stanna kvar. Vi tränade med Omvänt lockande och ass fick använda bollen, som alla älskar. Ass stod framför hundarna och lockade med bollen. Billy och Juni satt kvar, medan Agnes de första gångerna lyfte på rumpan. Och som vanligt när jag tränar alla tre samtidigt så får den/de som sitter kvar en godisbit medan den som reser sig blir utan. När alla tre blir kvar så kommer klicket och alla tre belönas. 
Till sist så klarade även Agnes att sitta kvar!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar