torsdag 24 maj 2012

Skogsbesök


Nu har all snö försvunnit från "vår" lilla skog så idag var vi där och det var hundarnas första gång att vara där. Billy har ju aldrig varit i en svensk skog förut och han tyckte att det var jätteskoj! Han sprang och sprang, över stock och sten. 



Det fanns också mycket att lukta på. Agnes hade också full fart, hit och dit och ibland hängde även Juni med.
Förutom att hundarna fick springa fritt så tränade vi också. Ass gick spår och eftersom det var första gången för hundarna så lade ass godisbitar i fotspåren med jämna mellanrum. 
Billy fick börja och först gick han lite hit och dit. Sedan spårade han bra en bit, men mot slutet blev han trött, även om spåren inte alls var särskilt långa. 
Efter det så var det Agnes tur och för henne gick det bättre. Hon fick upp spåret och spårade noggrant i bra takt och hittade den lilla godishögen som låg på slutet.
Till sist så fick Juni spåra. Hon lade direkt nosen i marken och började spåra. Efter halva spåret så började hon gå bakspår så ass fick hjälpa henne lite tills hon slutligen hittade till slutet.



Efter spårövningen så gick ass iväg och gömde "Skunken" . Hundarna släpptes och fick söka. Full fart på alla tre och det var Juni som snabbt hittade "Skunken". Hon tog den och kom direkt, stolt, till mig och avlämnade den! Hon lämnade den på marken bredvid mig eftersom vi ännu inte har tränat avlämningar i min famn. 
Hemma har hon mer och mer börjat med att komma med föremål till mig för att sedan ställa sig med frambenen i min famn för att visa vad hon har. En början till avlämningar i famnen!



En trött Agnes som har sprungit som en galning i skogen kommer till mig för att kolla läget. 
Idag har Agnes varit väldigt busig! För första gången låg hon på rygg med Juni över sig! Där låg de sedan en stund och bet varandra i frambenen...



Det fanns en enda vattenpöl i hela skogen och den hittade så klart Agnes. Där stod hon en stund och plaskade med frambenen och körde även ner hela huvudet under vattnet! 

Idag fyller Juni fyra månader. Jag har haft henne nu i snart två månader och tiden har gått jättefort, det känns som om hon alltid har varit hos oss.
Hon utvecklas fint och lär sig mycket och hon lär sig snabbt! Om någon av ass har varit ledig några dagar så ser hon framsteg hos Juni .
Jag passar på att ha henne lös så fort vi inte är vid någon väg och hon följer med jättefint. Till och med när vi går till Bruksisplan och passerar hästarna i hagen så går hon lugnt förbi.
Hon är en väldigt lättsam valp att ha! Likaså är Billy och Agnes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar