lördag 14 april 2012

GF.

Lilla Juni utvecklas vidare. Hon är en typisk Golden; Bär allt, älskar människor, plaskar i vatten, aktiv och lättlärd!
Jag har nu gjort upp en träningsplan för henne. Den är ungefärlig och kan ändras lite beroende på hur träningen går.
Så här ser det ut nu;
V.1 - 2       9-22 April

TARGETING-                                    Targetstick; Petar med nosen på spetsen. Följer stickan.                                                            Musmatta; Trampar på mattan med den på nära håll.
                                                          Post-itlapp; Petar med nosen även när lappen är på avstånd.


UTGÅNGSSTÄLLNING- Plattform; Kliver upp på plattformen. Har satt sig i utgångsställning,
                                                          fortfarande med frivillighet, ingen signal.
                                                          Har spontant kommit och satt sig i utgångsställning vid mig.

FOKUS-                                           Håller blicken. Även i utgångsställning.

SITT-                                                Sitter på signal. Har börjat sätta sig från
                                                          liggande.


Juni är ju otroligt lättlärd och tycker att det är så roligt att träna! Och hon är ju också en jätterolig hund att träna!

Agnes och Billy får ju så klart också träna. Båda 2 håller just nu på med Targeting, både med stickan, musmattan och post-itlappen.
Båda 2 följer stickan och petar med nosen på lappen. Musmattan är lite svårare; Agnes har trampat på den någongång när den har varit helt nära henne.

Eftersom Billy är en Podencokorsning så har jag lagt ner mycket, mycket tid på att träna inkallning med honom så att han också kan vara lös.
Och det har gett resultat! Han kommer till 99%. Idag t ex så kom han i full fart när jag ropade på honom fast 2 hästar kom emot honom.
Han kommer också fast han står emellan mig och en annan hund. Man riktigt ser på honom när han står och funderar; " Ska jag springa till matte eller den andra hunden? ".
Och oftast väljer han mig! Då blir det glada tillrop; "Braaaaaaaaaa Billy! Duuuuuuuuuktig Billy!" Och när han kommer fram till mig så blir det godisregn och klappar!

                                                    Agnes har ett gott ben i munnen!
Så trött man är...

Det blir mycket miljöträning för Juni. När hon blir servicehund så ska hon ju klara av alla miljöer. Så vi har varit på stan för första gången. Vi har också varit och hälsat på min pappa på boendet. Juni struttade glatt omkring i korridoren och gick sedan fint med min pappa till hans lägenhet. Där lekte hundarna med varandra.

 Mina hundar kommer verkligen bra överens. Vi har ju faktist bara känt varandra i knappt 4 månader. Och hundar anpassar sig fantastiskt bra. Agnes har bott hela sitt 8-åriga liv hos en annan familj och Billy har bytt miljö helt och hållet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar