tisdag 17 april 2012

Parkbesök

Jag har köpt en kampleksak till Juni för att ha som belöning. När jag skulle introducera den för henne så ville naturligtvis Billy och Agnes också ha den. Jag har också köpt en tygräv  eftersom jag vill ha många olika belöningar.
Här är vi ute i Järnvägsparken. En skön vårdag och hundarna har hittat något intressant i snön. Billys inkallning funkar så bra nu så att jag vågar ha honom lös nu i parken utan någon lina. Den har vi i och för sig slutat använda för ganska länge sedan.
Juni tar en liten paus i utforskandet och låter sig fotograferas. Hon tränar vidare denna vecka på de grundfärdigheter som vi började med förra veckan. Jag tänkte träna några GF åt gången och i två veckor. Så nästa vecka blir det nya GF.
Idag så har Juni tränat med att postitlappen hölls mot en skåpdörr och hon hoppade snabbt upp och tryckte på lappen med tassarna. En bra början till att lära sig att stänga dörrar!
Juni klarar ockå av att trampa på musmattan då vi har flyttat den en liten bit bort. Denna övning tränar jag för att Juni kommer att få träna Agility på fritiden. Musmattan hjälper då till att träna in kontaktfälten som finns på vissa av hindren. Man kan även träna in hopp med hjälp av musmattan.
Agnes hade inte riktigt tid att bli fotad. Hon har full sjå med att springa med Billy för att se vad han hittar på.
Agnes har fått träna apportering (bollen) för att sedan avlämna snyggt i ass hand. Det går hur bra som helst och Agnes tycker det är så roligt!
Så småningom ska hon ju få börja apportera dummies och and och då vill jag ju inte att hon droppar dessa på marken.
Billy har farit upp i den allra största snöhögen för att spana. Han njuter verkligen av att få utforska världen. Hans tvååriga liv har ju varit väldigt enformigt hos ADA i Spaniel. Så allt är väldigt spännande!
INKALLNIIIIIIIIIING! Full fart när jag ropar! Alltid när jag har en ny valp så lägger jag ner mycket tid på att träna just inkallning, då brukar det inte bli något problem då hunden blir äldre. Och Juni kommer direkt när man ropar på henne. Och jag ser alltid till att belöna hundarna när de kommer. Idag tex så blev det blodpuddingsregn när de kom!
Juni har blivit lite trött och kommit upp i min famn. Man ser att hon tycker att det är trevligt att sitta i famnen, hon får ett helt annat perspektiv på tillvaron.
Efter att vi hade varit i Järnvägsparken så promenerade vi upp på stan. Juni satt helt stilla i famnen hela tiden, djupt koncentrerad. Man kan inte tro att hon bara är tio veckor när hon sitter så lugnt. Annars är hon en aktiv liten valp.
När vi har vi har varit ute ett tag och Juni har hjärnan full med intryck så brukar hon vilja kura ihop sig under sin varma fleece-poncho och sova en stund. Och hon sover djupt, vaknar knappt av något.
Juni har börjat förstå att om hon kommer med grejer till mig så får man oftast någon belöning. Häromdagen när jag åt middag så kom hon med en leksak och tryckte den mot mitt lår. En bra start till att lyfta upp saker i mitt knä!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar