söndag 29 januari 2012

Film!

Vi är på Bruksisplan. Vi brukar gå dit eftersom det är inhägnat och då kan Billy springa helt fritt utan att jag behöver vara orolig att han springer fram till andra hundar. Inte för att han är aggressiv eller något, men jag vill inte att han gör det; Varje gång han lyckas så blir det enorm förstärkning för honom!
Så antingen är vi på plan där han kan springa helt lös eller så får han gå med långlina så att man kan få stopp på honom.
Alla tre älskar att vara på Bruksisplan. Är det snöfritt så är det bl a Agilityträning som gäller och är det som nu, massor av snö, så är det att springa fritt eller framför allt att LEKA!
Ass brukar slänga olika leksaker uti snön så de får hoppa efter dem. Och det gillar allihopa.
På filmen ovan har de ett långt snöre med plastkorvar. Agnes passar på att sno åt sig den för att sedan ligga och gnaga på den, på filten...

Så här kan det se ut hemma hos oss; Billy har först dragit fram filten mitt på vardagsrumsgolvet, sedan har han rivit sönder en tidning. Därefter kommer Doris och lägger sig på filten och där ligger de och brottas en stund!

Nu under vintern så brukar vi inte träna utomhus, det är alldeles för kallt att hålla på med klicker, godis etc. Så träningen gör vi inomhus. Det blir ganska begränsat av vad man kan träna, men vi tränar det vi kan.
Alla tre har fått prova på att Hålla fast och då är det dummyn som har gällt. Alla tre har hållt den några sekunder. Med Billy får man vara snabb på att klicka och belöna medan han håller fast i dummyn eftersom han annars är snabb på att gå iväg med den!

Alla tre har också tränat på att Stanna och då tränar allihopa samtidigt. Jag har tagit tröskeln mellan kök och hall som hjälp; Hundarna står på ena sidan tröskeln, ass går iväg en bit och klickar och belönar när hundarna stannar innanför tröskeln. Och det går hur bra som helst!

Det ska bli skönt när våren kommer så att man kan träna utomhus. Framförallt längtar jag tills att agilityhindrena kan plockas ut så att vi kan börja träna det.
Det kommer att vara agility som jag ska satsa på, både med Doris och Billy eftersom det är det jag verkligen tycker är roligast!
Det här med att tävla i Lydnad är inte riktigt min grej, jag tycker att det är lite stelt...
Både i agility och freestyle är det mer fart och det passar mig bättre. Själva GF tycker jag är kul att träna och kan hundarna det så kan man ju använda det till vad som helst och det är det som är så bra med GF.

Agnes är ju helt lydig så hon behöver inte träna vardagslydnad. Hon får mest träna lite av varje för att "hålla hjärnan i trim"! Hon ska också få pröva på agility och det ska bli spännande att se ifall hon apporterar i vatten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar