onsdag 25 januari 2012

Lite smått och gott!

Min lilla skönhet! Billy tycker om att sitta på köksstolarna och ibland så brukar han ligga och sova på dem.

Jag och Doris sitter och gosar. Doris, likväl som mina småhundar som jag hade tidigare, har kommit på att om man sitter på vardagsrumsbordet (kistan) så når man upp till Matte! Småhundarna kunde ju även sitta i famnen, men Doris är lite för stor. Eller, hon kan sitta i famnen men det blir alltför obekvämt för henne att ligga ner så det gör hon ytterst sällan numera och då blir hon inte kvar länge... Fast när hon behöver lite "stöd", när hon t ex blir osäker så vill hon gärna upp i famnen. Som nu när hon var nyopererad och tyckte att Billy och Agnes blev för jobbiga så kom hon alltid till mig och klängde på mig tills ass puttade upp henne.  

Agnes har verkligen förstått vad man har Plattformen till! Så fort den kommer ner på golvet så ställer hon sig på den med framtassarna. Ibland rör hon sidledes med bakbenen och idag har hon även börjat pröva att komma upp med alla fyra tassar. Hon har inte riktigt fått kläm på det än, men hon rör sig hela tiden, så snart är hon nog helt uppe på Plattformen. Då ska vi börja träna på att sitta i utgångsställning.
Jag vet inte om Agnes har tränat Utgångsställning förut men hon har börjat med att då och då spontant komma upp vid både min och ass´s vänstra sida. Ett framsteg nu är att hon blir kvar vid sidan och tittar upp. Förut var hon så himla snabb på att ställa sig mittemot och då fick man verkligen vara snabb med Klickern innan hon hann det.
Agnes har också börjat träna, Sitt - Stanna kvar. Eftersom hon är en väldigt pigg och träningsvillig labbe så gäller även här att vara snabb med klickern innan hon har ställt sig upp! Så nu är kriteriet att ass tar ETT steg bakåt.
Ibland när vi tränar och Agnes inte vet vad hon "väntar på" (jag kanske har bestämt att det klickas vid t ex Sitt eller Fokus) så hoppar hon upp i luften med frambenen för att sedan sätta sig... Det är ingenting som hon har lärt sig hos mig, utan hon började spontant med det en dag. Jag som tycker att det är så kul att träna Freestyle klickar och belönar även det beteendet för att sedan kunna träna in fler Freestyle-moment.
I början när en hund börjar klickertränas så är det också bara bra att den får en stor repertoar av olika beteenden. Så nästan alla beteenden hon uppvisar klickas! Fast då så klart, sådana beteenden jag vill ha!

Billy har fattat det här med att komma upp på Plattformen. Däremot har han ännu inte börjat med att stå med framtassarna på Plattformen och gå i sidled med bakbenen. Det kommer väl så småningom och då blir det för han att  börja träna att komma i utgångsställning.
Koppelträningen har börjat ge resultat; Han går mycket bättre i koppel nu.
Eftersom han ju aldrig har tränat och inte heller bott hos någon familj, så får jag träna honom som om han vore en valp/unghund. Mycket vardagslydnad, som t ex hundmöten (han vill fram och hälsa på ALLA) och att inte sno mat från bordet. Vilket han har lärt sig nu; När jag sitter och äter så sitter/ligger han lugnt bredvid mig. Blir han riktigt sugen så backar han. Häromdagen backade han ändå från köket in i vardagsrummet, till ass förvåning! Hon satt i soffan och helt plötsligt kom han inbackandes!
Att inte sno mat har jag lärt honom på samma sätt som mina tidigare hundar; Försöker man ta från tallriken/bordet/diskbänken så får man absolut ingenting. Sitter/ligger man däremot lugnt så får man en smakbit! Många gånger tigger han inte ens, utan befinner sig i ett annat rum.  

Vi tränar inget speciellt utan filmade en snutt, för att visa Agnes härliga träningsattityd!
 Det klickas när de tittar på ass. Vi hade tränat innan och Billy och Doris hade lekt med varandra så de var lite "slöa".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar