söndag 5 februari 2012

Billybus!



Fortfarande är det alldeles för kallt för att träna utomhus; Om jag tränar en i taget så får två stackare sitta och frysa under tiden eftersom jag inte har någon bil att sätta in dem i. Så utomhusträningen får vänta. Det enda som vi tränar utomhus är Billys inkallning. Än så länge belönas han på olika sätt varje gång han spontant kommer till mig; Kamplek, godisregn etc. Jag håller också på att få han att gilla bollen så att det går att belöna honom med den. Och det fungerar bra! Han börjar tycka att det är väldigt roligt att få bollen kastad!
Så här tränar vi Stanna, alla hundarna samtidigt.
I början när han hade kommit till mig så var ALLT omkring honom så intressant; Bilarna, hundar, fåglar osv. Han hade ju levt isolerat på ADA´s hundhem i nästan två år så det är klart att allt nytt är spännande och intressant! Men, nu när vi är ute så börjar han bli mer och mer fokuserad på mig. Går han före så kollar han bakåt hela tiden så att han ser att jag är med och efter att han har sprungit av sig en kort stund så kommer han till mig och tittar som för att fråga; "Jaha, vad ska vi hitta på nu?".
Eva Bodfäldt kallar detta för Kontaktkontraktet: "Titta på mig så händer något kul. Det lönar sig att vara uppmärksam!".
Även inomhus kommer han till mig hela tiden. Tittar på mig och viftar på svansen och ser så förväntansfull ut. Och jag belönar ALLTID det beteendet, ibland med en gobit, kel eller med annat t.ex en lekstund.

Även när vi tränar inomhus så har han fått en helt ny attityd; Han är mer koncentrerad och svansen har börjat att vifta! När vi tränar Plattform så hinner ass knappt lägga ner den på golvet innan han ställer sig på den och han har även börjat att röra bakbenen i sidled. En bra början på Utgångsställning!

Billy fick även han en dag träna på att gå mellan ass ben. Eftersom det var första gången så fick han hjälp av fingertarget. Ett par dagar senare när en annan av mina ass stod i köket så gick Billy helt plötsligt mellan hennes ben! Hon var inte med när vi tränade det ett par dagar innan och hon blev väldigt förvånad när han, "utan förvarning", gick mellan benen!
Det är så kul att träna honom eftersom jag bara, på de här få veckorna, har sett sådana framsteg hos honom. Och roligast av allt är förstås att han själv tycker det är kul och att han nu har förstått att det är aktivitet från hans sida som ger Klick och Belöning!

Vi har tränat Freestyle-övningar, post-itlapp, hålla fast (dummyn) och plattform. Det går bra för alla tre.
Doris, som inte har varit sig själv sen hon blev dräktig, har nu återhämtat sig nästan helt och hållet! Nu är hon sitt vanliga, gamla jag och därmed också det energiknippe hon var innan dräktigheten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar