söndag 4 september 2011

Marknadsbesök

Det har inte varit muntra tider här hos oss, pga att Lycka har haft så ont och inte mått bra. Tack och lov så har Lycka inte haltat de senaste dagarna så nu känns det mycket mer positivt. Lycka har också börjat bli sig själv igen och det känns skönt!
Säkert har tuppkammen gett resultat och gjort att inflammationen i knäet är borta. Så återbesöket hos vetten till veckan känns inte oroande som det har gjort tidigare.

Men, pga att Lycka har en skada i knäet så har jag beslutat att hon får gå i pension från jobbet som Servicehund. Hon har visat att hon inte vill t ex hoppa upp och trycka på övergångsställsknappen och jag tycker att det är bättre att hon får slippa göra saker som anstränger knäet. Det viktigaste för mig är att hon får leva kvar hos oss så länge som möjligt.
Tur att jag har Doris som då får ta över efter Lycka såsmåningom.

Även om jag har haft fullt schema i veckan så har hundarna ändå fått träna en liten stund varje dag.
För Lycka och Ruben har det blivit lite av varje, medan Doris tränar vidare på GF.
Jag och Doris har tränat mest på ligga kvar. Nu kan Doris ligga kvar i 10 sek.
Hon har också fått ligga kvar med lätt störning i form av en rullande boll och det är inga problem.
Något som hon har, och alltid har haft svårt med, är däremot att sitta kvar, alltså Stadga. Vi har tränat det ända sen hon var liten och då med skål. I veckan har vi tränat det några gånger och nu har det gått bättre. Hon är ganska livlig och jag tror att det är mycket därför hon har så svårt att sitta stilla!
Fast hon gör ju iallafall framsteg; häromdagen så satt hon först med skål och väntade några sekunder på klicket.
Sedan tränade vi med lite störning; Doris satt och ass viftade försiktigt med Doris absolut bästa belöning, Skunken! När hon då satt stilla och inte försökte ta Skunken så belönades hon med den.
Jag tror att ju mer en hund vill ha belöningen desto stabilare blir Stadgan!

Doris är ju också en hund som kräver, inte bara mental stimulans, utan även mycket motion! Nu när Lycka har varit dålig så har det inte blivit att någon av hundarna har fått springa lösa så mycket, det har mest blivit koppelpromenader även för Ruben och Doris.
Så i fredags så bestämde jag att jag och Doris skulle ut och "jogga" tillsammans. Doris fick springa kopplad, i trav, bredvid mig, medan ass gick med Lycka och Ruben.
Doris tyckte först att det var konstigt när vi sprang iväg från dem, men efter en stund så sprang hon glatt bredvid mig!
Vi sprang ungefär i en kvart innan vi mötte upp de andra.
Efter det så gick vi till Bruksisplan för att träna Agililty. Doris var på G även fast hon nyss hade sprungit!
Den här gången blev det inga hopphinder utan vi tränade Bommen, A-ett och vanlig tunnel.
Senast vi tränade Agility så tyckte Doris att Bommen och Tunneln var lite läskiga, men nu tog hon båda två utan problem.
Lycka ska ju ännu vara försiktig med att vara lös, men fick iallafall springa genom tunneln några gånger.

Igår, lördag, så var vi på marknaden. Det är perfekt miljöträning för Doris eftersom hon är lite osäker på andra hundar. Vi mötte massor av hundar och det gick jättebra! Doris skällde på två av dem, men det var nog för att hon blev utskälld av dem. Hon fick även hälsa på en stor Goldenhane och hon blev överförtjust i honom!
För Lycka var ÄGAREN intressantare! Så är det alltid; Lycka föredrar människor framför hundar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar