torsdag 8 september 2011

Lycka är äntligen friskförklarad :)

Idag var vi på återbesök hos vetten, igen! Fast den här gången kändes det bra eftersom Lycka inte har haltat den senaste veckan. Men, det bästa av allt är att Lycka har blivit sig själv igen; Hon ligger inte längre i soffan utan vill vara med, t ex för att träna. Hon är också så glad och energisk som hon brukar vara!
Vetten kände på Lyckas knä och konstaterade att vätskan (inflammationen) var borta.
Fast Lycka har ju en förändring i knäet som inte kommer att "läka". Men, hon har inga pålagringar i knäet nu och det är jättebra. Hon kan få pålagringar såsmåningom, men det kan ju dröja flera år!
Så efter samtal med vetten så kom vi fram till att Lycka nu är friskförklarad och ska leva ett helt normalt hundliv med allt vad det innebär; Leka, simma, bära, träna osv.
Fast hon kommer att gå på Rimadyl och glukosamin i resten av sitt liv för att inflammationen inte ska komma tillbaka.
Jag var först tveksam till livslång medicinering, men Lycka har inga biverkningar (bl a dålig mage) så jag tycker att det är helt okej.
Vi konstaterade att det är bättre att Lycka äter Rimadyl och kan leva helt normalt än att hon inte äter Rimadyl och måste leva ett inskränkt liv, bara för att då kanske förlänga sitt liv litegrann.
Så nu känns allt bra och jag tänker INTE tänka på Lyckas knä!

Efter vetten så gick vi till bruksisplan för att träna Agility.
Doris fick ett lyckorus och sprang som en galning fram och tillbaka över bommen (som hon var rädd för alldeles nyligt), över A-et och genom tunneln!
Lycka fick springa genom tunneln några gånger medan Ruben valde att sitta i min famn.
Efter att vi hade tränat Agility så började vi med att träna Kom! men hjälp av visselpipan. Lycka har ju tränat det förut, men det var länge sedan.
Ass höll i hundarna och i samma sekund som hon släppte dom så visslade jag i pipan. Och dom kom farandes i full fart och belönades med blodpudding av mig!

Jag och Doris är ju med i Maggans projekt; Att träna in en GF i veckan och sedan redovisa. Det här är första veckan och nu är det Backa som gäller.


Eftersom Doris gärna ställer sig framför så får hon backa från den positionen. Ass får ta ett steg emot Doris för annars så sätter hon sig.
Jag/vi belönar bakåt = belöningsplacering. "Click for action - feed for position!" / B. Bailey

Projektet känns kul och det gör att jag får struktur i träningen!

3 kommentarer:

  1. Så bra att Lycka är "frisk". Min Lisa gick ju på Rimadyl i nästan tre år, till och från - och hennes mage klarade det bra.
    Så kör på, så länge hon funkar på det!

    Hur skall jag kunna lägga in din film på min blogg? Skulle gärna lägga in den, så var är den sparad? Det är ju ingen youtube film.

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte flytta videon till min sida; så kan du göra en undersida till Doris träning - så länkar jag till den?
    Eller; så länkar jag till speciellt det här inlägget.

    SvaraRadera
  3. Jag är överlycklig att Lycka är så bra nu.
    Så jag kör på och vi lever vårt vanliga, aktiva och roliga liv.
    Jag kan försöka göra en undersida, annars så kan du länka till detta 8innlägg.
    Helena

    SvaraRadera