söndag 7 augusti 2011

Träning

 Här är Lycka och Doris i sina nya, fina selar. Lycka visar stolt upp sin medan Lill-Doris verkar lite finurlig...
Jag tycker att det verkar mycket skönare för hunden att ha sele och så tycker jag att det är så fint! Länge funderade jag om jag skulle ha sele på hundarna till vardags eftersom de också använder sele när de spårar. Några människor har sagt till mig att hunden blir "förvirrad" och tror att den ska spåra när man sätter på den selen när man t ex ska gå på promenad. Men, det tror jag inte; ska man ut och spåra så tar man ju fram andra grejer också t ex spårlina. Och hunden förknippar vissa saker med vissa situationer. Om ägaren tar fram bössan + "skogsryggsäcken" så vet ju hunden att det är dags att gå ut och jaga!
Det ser man också när vi ska åka till Kangos; Jag packar flera väskor och hundarna blir uppspelta och Lycka som inte tycker om att åka bil långt, börjar skaka. Och det gör hon redan innan vi har kommit in i taxin. Hundarna vet alltså att när jag packar flera väskor så ska vi åka långt! För när vi bara går ner till taxin, utan bagage så hoppar Lycka in utan att skaka.


 Vi har tränat en hel del de senaste dagarna, både inomhus och utomhus. Inomhus så har Doris fortsatt träningen med GF. Vi försöker att träna in Stå, men det går sådär... Hon vill hellre sitta eller ligga... Och än så länge tränar vi med frivilligt ställande. Med Lycka var det tvärtom, hon lärde sig Stå först av allt och har alltid haft ett stabilt Stå!
Träningen med att sitta och ligga kvar funkar bra. Man kan gå ifrån Doris flera meter och hon ligger/sitter kvar.
Vi har även tränat att Doris sitter i utgångsställning bredvid ass. Jag säger Ligg och Doris lägger sig. Ass. går sedan iväg en bit, stannar och går sedan tillbaka till Doris, ställer sig bredvid henne och Doris väntar tills jag säger Sitt och då sätter hon sig upp. Detta funkar hur bra som helst! Såsmåningom ska detta börja tränas utomhus där det finns mer störning!
Kryp tränas med hjälp av fingertarget. Häromdagen när vi tränade detta så låg både Lycka och Ruben och vilade. Ruben låg mellan soffan och vardagsrumsbordet. Helt plötsligt från ingenstans så började han krypa!
Han ville också vara med och det verkade som om han visade till Doris: "Kom igen! Så HÄR kryper man!"
Det slutade med att även Lycka ville vara med. Hon fick däremot inte krypa den här gången eftersom hon varit halt.
Vi passade på att träna Hålla: Jag har märkt att om Doris får lite "konkurrens" om apporten så håller hon bättre... Så alla 3 sitter bredvid varandra och får turas om att hålla.

Häromdagen så tränade vi utomhus, på en skolgård. Träningen började med att Doris fick göra några växlingar mellan Sitt/Ligg och det funkar hur bra som helst även utomhus.
Sedan fick hon träna att sitta kvar och eftersom det var första gången vi tränade det utomhus så sänktes kriterierna! Ass. backade bara ett steg bakåt innan Klick och belöning. Och jag såg att det direkt blev svårare för Doris. Hundar skällde, bilar körde förbi etc.
Så nu ska vi försöka träna utomhus en stund varje dag och på en plats som häromdagen, alltså på en skolgård, med lagom störning!

Vi tränade också Linförighet. Jag agerade tävlingsledare och det är jättebra för då ser jag hur det ser ut och om det måste "justeras" på något sätt.
Doris går jättefint. Exakt position vid benet och fokus upp på ass! Sedan släpptes Doris och tränade Fritt Följ och hon funkar lika bra där.
Sedan tränade jag och Doris på samma sätt och hon går i rätt position vid mig också, både i koppel (Linförighet) och lös (Fritt Följ).
Lycka tränade samma som Doris och sedan fick de en paus och gick iväg för att nosa i gräset. Då ville Ruben träna! Och han fick träna lite av varje: Både GF, bl a Backa, och några cirkusövningar, t ex Volt och Buga. Ruben är överhuvudtaget väldigt PÅ just nu! Han vill träna hur mycket som helst, han springer fram därute och leker väldigt mycket med Doris.

 Här tränar jag Doris Linförighet. Och fast påsen med köttbullar hänger precis framför nosen på henne så har hon full fokus på mig.
Här tränar vi Fritt Följ. Och samma sak här; Fokus på mig! Lycka var också med en stund, men gick sedan iväg för att hoppa i buskarna.

Överhuvudtaget så går det väldigt bra med lilla Doris. Hon utvecklas bra. Hon har inga rädslor, förutom att hon är osäker när hon ser/möter vissa hundar, som hon visar genom att skälla. Men, vi har alltid med klickern och god belöning och det går bättre och bättre. 
Ofta när vi är ute så kommer hon spontant och går vid min vänstra sida. Såklart så får hon alltid Bra! och belöning när hon gör så!
Idag gick hon hela vägen från ÖB till Clas Ohlson på min vänstra sida och tittade upp på mig. Hon tittade knappt vart hon satte tassarna någonstans och blev lite förvånad när hon helt plötsligt trampade i en vattenpöl... 
Flera personer har påpekat att Doris inte alls verkar vara bara 8 månader. De tycker att hon verkar så mogen. Jag tror att det beror på att hon inte är så "fladdrig" och att hon är så lugn inomhus. Och det tror jag beror på att hon får det hon behöver i form av mental stimulans och det hon behöver fysiskt (Hon springer lös varje dag och i varierad terräng så att hela kroppen används).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar