fredag 12 augusti 2011

Tonåring

Träningen med Doris GF fortsätter.
Sitt och Ligg kan hon och nu tränar vi Stå en liten stund varje dag. Hitills har hon tränat med frivilligt ställande och hon står stilla även om ass. förflyttar sig från/runt henne. Idag har jag börjat lägga till signalen Stå! när hon redan står. Sedan ska jag ju börja säga Stå! precis när hon börjar att ställa sig och tillsist innan hon ställer sig.
Vi har också tränat Utgångsställning, Ligg/Sitt kvar och Fritt Följ m.m
Nu när Doris är äldre, snart 9 månader, så märker jag att hon kan träna i längre pass. När hon var yngre (valp) så handlade det om att träna korta, korta pass. Nu kan vi träna några minuter, ta en liten paus och så kan vi fortsätta träna. Det märks också att Doris är av de raser hon är, Golden/Lapphund, eftersom hon kräver mycket aktivitet!
Fast jag tycker ju om att träna den typen av hund.
Ruben och Lycka har också velat vara med och träna och det har de förstås fått!

Lycka har ju haft både våteksem och sitt onda knä så hon har inte velat, t ex trycka på övergångsställsknappen.
Men, igår så tryckte hon gärna!

Doris har vid två tillfällen, självmant sprungit till dörren när posten har kommit, tagit upp posten och kommit till mig! Fast hon har ännu inte lärt sig att lägga upp den i min famn, så det måste vi träna på.
Lycka, däremot, lägger posten snyggt i min famn!

Häromdagen så skulle vi bara ut för att ta en promenad, men hamnade på Bruksisplanen och tränade Agility en liten stund. När vi tränade Agility förra veckan så kom Doris på att Bommen var läskig när hon stod mitt uppe på den! Så nu när vi var där så var jag orolig för att hon skulle ha blivit rädd för den. Men, hon for upp på Bommen och gick snyggt ner på andra sidan! Den här "tonårsperioden" är verkligen speciell; helt plötsligt är hunden rädd för något den inte varit rädd för förut.
Doris har också börjat reagera med att skälla när vi möter vissa hundar. Jag har gjort så att jag "laddar" med gott godis och en klicker när vi går ut. Och när vi möter hundar så klickar jag och ger Doris en godisbit. Och det gör jag oavsett vad Doris gör (står tyst, skäller). Det lär hunden att se på andra hundar med en annan förväntan än tidigare och hunden börjar att förknippa andra hundar med något trevligt=godis!
Tillslut blir det så att hunden vänder sig mot ägaren: "Jag ser en hund, kan jag få en godbit!". På sikt är det bara då du ska klicka, när hunden självmant vänder sig mot dig för att den har fått syn på en hund=skvallerträning!
När vi möter hundar så är jag också väldigt snabb att klicka och belöna om Doris vid något tillfälle går fint vid min vänstra sida och har kontakt med mig.
Jag läste precis häromdagen i en bok av Anders Hallgren att det är vanligt att hundar i den åldern börjar att skälla i kopplet och göra utfall vid hundmöten. Anders skriver att hundarna oftast är rädd-aggressiva vilket bottnar i osäkerhet pga den omvälvande utvecklingen som könsmognaden innebär.

Tack och lov att det inte är min första hund och att jag därför förstår det här med tonårsperioden!


Ruben gillar att ha något under huvudet när han sover/vilar. Fast jag vet inte om jag tycker att det här ser så skönt ut; ett stort älgben! Tycker han verkligen inte att det är hårt och obekvämt!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar