måndag 15 augusti 2011

Lite av varje...

Senaste dagarna har varit fyllda av  mycket; Lydnad, Agility och simträning.
Just nu tränar ju Doris mest GF. Så småningom när hon lärt sig de, så ska hon få börja träna annat, t ex hämta posten, tända lampor m.m. Naturligtvis så ska hon också få träna jakt.
Hon ska också bara för skoj skull få träna olika Freestylemoment och olika Cirkuskonster! Och så fortsätter hon med att träna lite Sök och Spår.

Här har Doris tränat Stå en stund. Hon blev trött... Hon tränar fortfarande med att erbjuda Stå frivilligt och hon står väldigt fint; ass. kan gå en bit ifrån henne och även halvvägs runt henne.
Medan Doris vilade så tränade Ruben. Bl a så tränade han musmattan. Doris fick också träna det sedan och trampade på musmattan några gånger. Jag ska nog börja använda musmattan i Agility, när Doris tar A-hindret. Musmattan ska användas på nervägen så att Doris tar sig ner SAKTA och inte missar kontaktfältet! Hon flyger verkligen över A-hindret. Men, först ska hon träna mer på att trampa på musmattan så att hon får en dragning till den.
Lycka hade spytt lite på morgonen och nöjde sig med att ligga på soffan och titta på...


Ruben sitter och laddar för att träna lite Agility! När vi tränade (både i Lördags och idag) så var det varmt, så ingen av hundarna var riktigt på topp. Men, en stund ville de träna!

Och här kommer Ruben! Och han har alltid full fart genom tunneln.

Lycka-Bus tycker också om att springa genom tunnlarna. Här har hon precis sprungit genom en och ass. försökte springa med för att hinna framför henne och fota... Det gick inte så bra; Lycka var för snabb och hamnade istället VÄLDIGT nära kameran!

 En fin bild på lilla Doris. Hon står och funderar på någonting, undrar vad? Vi hade glömt klickern så det blev ingen Slalomtränig. Jag tycker att klickern nästan är nödvändig när vi tränar slalom.

Man ser att Doris har Golden i sig; hon och Lycka är väldigt lika både i kroppen och pälsen. Det är bara storleken som skiljer; Doris är lite lägre, nättare och kortare på längden .

Mellan träningspassen så får hundarna vila och det brukar bli att Lycka och Doris leker med varandra en stund. Lycka har fått bollen och Doris, som vanligt, biter i Lyckas framben! Fast Lycka säger inte ifrån så hon verkar inte ha något emot det... Hon tycker nog också att det ingår i deras lek...

Efter Agilityträningen så gick vi till sjön så att Lycka och Doris fick bada. Båda två apporterade boll.

 Lycka har hämtat bollen och tar sig fram genom vassen.

Ruben sitter och vilar en stund. Han har precis tränat lite på bänkarna, både hoppat upp och ner på dem och sprungit fram och tillbaka på dem. Han tycker att det är jätteroligt!

Ruben sover under mig. För att ha lite närkontakt så ligger han med tassarna på mina fötter (hälar).

Doris går nu jättefint vid min rullstol. Hon går lugnt och sansat och är koncentrerad på mig; När jag stannar, svänger osv. Jag tror att hon har lärt sig detta genom att hon går bredvid Lycka.

Doris har ju reagerat på olika saker nu under tonåren; barn, motorcyklar, hundar m.m. Idag däremot har hon gått lugnt vid min sida hela tiden. Vi har passerat motorcyklar, stojande barn, hundar, hästar m.m. Och jag har såklart varenda gång berömt henne, ibland genom att säga: "Duuuktig Doris!" och klappat om henne. Och ibland genom att klicka och belöna henne med godis.

Vi har också varit vid bäcken så att Lycka har fått "Simträna". För det ser ut som att det är det hon gör; Hon simmar fram och tillbaka, fram och tillbaka, precis som om att bäcken vore en bassäng! Sedan promenerade vi en stund. När vi började gå hemåt så vände jag mig om för att titta efter Ruben och han var borta! Han brukar ju alltid vara nära mig, han går bara några meter ifrån mig. Men, plötsligt ser jag honom; låååååååååångt borta! Han hade nog "fastnat" i någon god doft. Och vilken fart han fick till mig när han upptäckte att jag var så långt borta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar