fredag 1 april 2011

Stolt matte!

Träningen med Doris fortsätter och vi tränar i huvudsak GF.
Hon kan ju både Sitt och Ligg med stimuluskontroll och häromdagen så flyttades träningen utomhus. Det är en sak att kunna t.e.x. Sitt hemma i köket och en sak att kunna det utomhus, med störning!
Så när vi stod ute på en gångbana och jag var preparerad med kokt kyckling, så tränade vi en liten stund; Doris fick signalen Ligg! och la sig ner. Hon låg kvar trots att en kvinna med stavar passerade alldeles bredvid henne. Och hon belönades rikligt med kyckling!
Vi har också tränat Sitt utomhus och det gick också jättebra; hon fick Sitt och satt fint kvar trots att det passerade en cyklist. Hon sneglade lite på cyklisten och det var väldigt bra gjort av henne eftersom hon har visat väldigt intresse för cyklister tidigare (Hon har velat jaga dem). Idag hade jag även bara Frolic som belöning...

Idag tränade vi även Fritt Följ. Jag rullade sakta på gångbanan och Lycka gick bredvid mig (Gå Fint). Doris såg att Lycka fick belöning (Frolic) och kom också upp vid min sida och fick direkt BRA! och belöning.
Sedan när Lycka hade gått bort från min sida så fortsatte Doris att gå vid min sida och då passade jag på att träna FF. Först belönade jag bara för att hon gick vid min sida och sedan rullade jag en bit och då gick Doris jättebra vid mig. Hon tittade upp mot mitt ansikte och gick glatt med viftande svans. Hon fick BRA! och belöning ofta och vi gick flera meter! Åh,  vad jag önskar att jag hade kameran med mig för att kunna filma! Jag ska ta med mig kameran i helgen och försöka filma och lägga upp det på hemsidan.

Vi har också börjat träna Hålla Fast. Jag provade först med träapporten eftersom hon glatt bär på den. Men, det är en sak att springa omkring med grejer i munen och en annan sak att Hålla. Så träapporten ville hon inte ha någonting att göra med så vi bytte till en ihoprullad tidning och då gick det mycket bättre; Hon greppade ivrigt och höll rullen i några sekunder. Nu ska vi träna med rullen ett tag innan vi prövar med apporten igen.

Lite mer stolt skryt från mig; Jag har börjat träna Doris att när jag klappar på min famn så ska hon hoppa upp med frambenen i famnen. Det är början till att så småningom lägga upp föremål i min famn (Lycka tränades på samma sätt).
Idag när jag satt i vardagsrummet så kom posten och Doris och Ruben sprang ut i hallen. Ass. gav Doris ett kuvert, alltså ett tomt, och gick med henne in till mig i vardagsrummet. Doris kom fram till mig, otroligt glad, och jag klappade på min famn och uppmuntrade Doris att hoppa upp. Och då gjorde hon det!
Hon släppte i och för sig inte kuvertet i famnen, men det gjorde ingenting! Hon släppte det sedan i utbyte mot en godis.
Jag tror nog att lilla-Doris kan bli någonting riktigt bra! En så otroligt lyhörd och lättlärd hund som hon är en fröjd att träna med!
Fast hon är ju av två lättlärda raser, så jag borde inte vara förvånad!



 Så här kan man också ligga! Doris vilar tassarna på Lyckas huvud och Lycka ligger lugnt och sover vidare...

Mina hundar har en grå låda där de har sina leksaker. Doris har här vält ut leksakerna på golvet och ligger sedan och gnager på hörnet på lådan!
Det är som barnen på julafton; De öppnar paketen, slänger bort innehållet och leker med kartongen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar