måndag 28 mars 2011

Baklängesvolter!

Träningen med lilla Doris fortsätter. Än så länge så tränar vi mest GF tillsammans. Idag t.e.x så fick Doris till bakdelskontrollen riktigt snyggt; hon roterade fint vid ass. sida, med hjälp av boken.

Jag är den typ av tränare som inte planerar träningen med mina hundar. Utan jag tar det som det kommer; en dag kanske det är strålande väder och då går vi ut och tränar någonting. En dag kanske jag känner att jag vill träna något särskilt och då gör vi det!
Någon dag kanske jag inte ens har tänkt träna, kanske pga tidsbrist, men så helt plötsligt så får jag lust att träna en stund och då blir det så.
Och hundarna, de är då alltid med på allt som jag hittar på!!!
Det här sättet att träna fungerar för mig. Såklart så har jag ett mål med träningen, Doris t.e.x ska ha tränat in alla GF vid ca 1års ålder. Hon skall även få träna agility och blir hon duktig, kanske tävla!
Kanske så ska hon utbildas till servicehund, jag får se hur jag gör med det. Det bestäms när hon blir lite äldre.

Lycka, som hade paus från sitt servicearbete, har börjat visa att hon inte alls vill vara ledig! Hon har börjat trycka på CD-spelaren och hissknappen! Så nu är hon i arbete igen! Fast ibland är ju Doris och stör henne, men hon gör så gott hon kan!
Att hämta posten måste Lycka lära in på nytt; Hon måste lära sig att hämta den även om hon blir störd av Ruben och Doris. Hon kan nog ta posten om hon orkar vänta tills Ruben och Doris går därifrån.

I helgen när vi har varit ute så har vi träffat på både hästar och massor med andra hundar. När vi träffade hästarna så kopplade vi Doris eftersom jag inte hade någon aning om hur hon skulle reagera. Hon satt bara lugnt och tittade på dem.
När vi träffade hundar så fick Doris vara lös eftersom hon inte springer fram till andra hundar. Och det gjorde hon inte nu heller! Och belöning fick hon; både godis och klappar!
Hon är lite nyfiken på hundarna och ibland när de har passerat så kan hon springa efter en liten bit för att nosa där de har kissat.
Doris kommer nog att bli en bra agility-hund; hon är otroligt smidig och hoppar hur högt som helst, rakt upp i luften! När vi står och lagar mat och hon är väldigt sugen att få en smakbit så gör hon otroliga konster. Hon hoppar upp i luften, baklänges och gör en volt för att sedan landa ner i liggande ställning! Inte dåligt för en 4 månaders valp!



Det här var i söndags när vi var ute och promenerade. Lycka och Doris springer runt i snön och Lycka blir liter irriterad på Doris när hon ska ta hennes klimp. Oftast har Lycka otroligt tålamod med Doris, men ibland säger hon ifrån! Under tiden som tjejerna stojar i snön så ligger Ruben lugnt i min famn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar