torsdag 7 april 2011

Hålla fast!

Doris träning går framåt; Hon är ju knappt 5månader så vi tränar bara korta, korta stunder åt gången.
Vi har ju tränat GF en del, men vi tränar även vardagslydnad. Häromdagen så tränade vi en slags förbudsövning. Det gick till som så att ass. lade en Frolicbit på golvet och la sin hand över. Såklart så försökte ju Doris ta godisbiten, men vi bara väntade tysta. I samma sekund som Doris slutade med sina försök att ta godisbiten så fick hon Bra! och en skinkbit! Ganska snart så förstod Doris vad träningen gick ut på. Vidare i träningen så ska ass. kunna lyfta bort handen från godisbiten och Doris ska få ett Varsågod! innan hon får ta godiset.
Så småningom så ska denna träning resultera i att Doris inte tar saker (tappad mat, tappade föremål etc.) från golvet utan tillåtelse, alltså Varsågod!

Vi har också tränat vidare med Hålla fast. Och som sagt; Doris bär allt, hela tiden. Men, det är annat att hålla träapporten, sittandes vid mig! Vi började ju träningen med att hon skulle hålla en tidningsrulle och det gick bra. Igår var Doris väldigt energisk och då tänkte jag passa på att träna med apporten (hon har lättare att träna Hålla fast när hon är uppe i en hög energinivå). Och det gick jättebra! Hon tog apporten och höll den flera sekunder! Och hon gjorde det flera gånger i rad, så nu blir det Hålla fast-träning med apporten i fortsättningen. Ass. gick också runt i lägenheten med Doris bredvid sig, med apporten i munnen...


Doris håller i apporten! Den är lite sned, men hon håller den i ett fast grepp och på rätt ställe!

Vi var bara tvungna att filma lilla Ruben! Han ser för skön ut där han sitter och åker i min famn...

2 kommentarer:

  1. Vilken stjärna du fått i lilla Doris - och tänk att hon kom just till Dig som kunde ta tillvara hennes kapacietet!

    SvaraRadera
  2. Tack Margareta! Och vilken tur jag hade som fick just henne! Jag har ju tänkt satsa på Agility i första hand, men nu när jag har sett hennes kapacitet, så börjar jag tänka att tävlingslydnad inte vore helt fel...
    Så det är bara att först träna in GF och sedan börja träna in momenten i LKl 1!

    SvaraRadera