söndag 10 april 2011

Bus, bus, bus...


Senaste veckan har det blivit mycket miljöträning för lilla valpen; vi har varit och hälsat på min pappa två gånger, på boendet. Ena gången var även min syster, Elvin och Atlas med. Doris blev först lite rädd för store Atlas, men sen kom hon på att hon känner honom och då gick det bra!
Ruben ÄLSKAR att gå till min pappa. Han har så bråttom in, han piper i hissen och sen RUSAR han mot min pappas lägenhet!
Lycka och Doris hänger med honom, så det är full fart när vi kommer instormandes! Fast både de andra på boendet och personalen tycker bara att det är roligt!

Träning har det såklart också blivit; fortfarande mest GF för Doris.
Utgångsställning tränas med hjälp av tv-bänken. Frivilligt än så länge och Doris kommer in fint vid sidan och sätter sig.
Fritt Följ har vi tränat inomhus de senaste gångerna och Doris går perfekt vid sidan och har full fokus.
Jag har också börjat att använda klickern för att få ett absolut exakt förstärkande. Jag har inte klickat in Doris, men hon fattade snabbt att klick = belöning!
Klickern var väldigt bra att använda sedan när vi tränade Stanna Kvar, eftersom man måste vara snabb att förstärka när hunden Stannar Kvar en endaste sekund.
Sedan tränade vi Platsläggande. Först fick Doris ligga själv och hon är väldigt duktig på det; Hon ligger kvar fast ass går i väg ett par meter och sedan står kvar ett tag (ca. 20 sekunder). 
Efter det så var Lycka med och tränade Platsläggande. Och då när Lycka låg så fint kvar, så låg Doris också! De lär sig av varandra! 
Doris har också tränat att komma tillbaka med föremål som kastas iväg. Hon hämtar föremålet direkt, utan uppmaning, kommer tillbaka med det och avlämnar vid Tack Tack! 

Utomhus får Doris träna på att INTE springa fram till folk. Hon är ju av en social ras, Golden, så jag vill inte att hon rusar fram till alla hon ser!
Även här, precis som vid hundmöten, så är det Skvallerträning som gäller! Och det funkar bra; hon tittar på människan och oftast väljer hon att springa till mig.
"Problemet" är att hon är valp och väldigt söt, så många människor VILL hälsa på henne och då lockar de på henne. Fast Lycka, som också är social, har lärt sig på samma sätt och hon går bara förbi de vi möter.








Här busar Doris och Ruben. Varje dag efter de har ätit, så tar Ruben en leksak och uppmanar Doris att komma och leka med honom. Och det är full fart; Mattor och t o m. överkastet brukar fara all världens väg! Det är fortfarande liv i gammel-Ruben! (Det är ass. som filmar och skrattar)


Här är Lycka, Ruben, Lipton och min lilla Mixa.... Hon har ju varit borta i några veckor nu och är fortfarande djupt saknad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar