onsdag 2 mars 2011

Olika varianter av sökträning!

Nu har det äntligen blivit varmare ute! Så nu kommer det bli lite mer utomhusträning. Till helgen ska vi troligtvis ta oss någonstans där Lycka ska få spåra upp älgklöven. Doris ska också få gå ett kort, kort spår! Det ska bli spännande att se hur det går för Doris. Inomhus har hon i alla fall börjat lära sig att söka godis, senast idag så sökte alla tre hundarna. Idag var det köttbullar som gömdes så det gick väldigt fort för dem att söka upp alla bitar...

Idag har Doris också fått träna Utgångsställning. Jag har provat både med att träna frivilligt och genom att hon ska ställa sig på en låda med framtassarna. Det sättet såg jag på nätet där en klickertränare visar hur det går till och det verkar vara ett väldigt effektivt sätt! Vi får se hur vi tränar vidare med Utgångsställning. Doris tränar också Ligg just nu, fortfarande med frivilligt läggande. Och hon lägger sig snabbt! Kanske hon blir som Paula och Mixa som kastar sig ner!?!

Häromdagen har vi varit hos Maggan där Doris fick träffa Leo och Asko. Hon blev LIVRÄDD för Asko som är så stor, men efter en liten stund (när hon hade suttit i min famn) så hoppade hon själv ner. Det är bara bra för henne att träffa så många olika hundar som möjligt, både stora och små hundar, olika raser etc.
Idag lekte hon också med en liten dvärgpinschervalp som var fem månader. Och snacka om skillnad i storlek, fast de är ungefär lika gamla!

Jag tror nog Doris kommer bli en bra agilityhund; Hon hoppar och studsar redan riktigt högt! Min förhoppning är att det till våren ska starta en agilitykurs för valpar. Bruksis hade ju en sådan kurs förra året och de jag har pratat med som gick den är väldigt nöjda.
Fast även om det inte börjar någon kurs så kommer vi ändå att börja träna agility så fort planen är tinad och hindrena ute. Fast det blir inte hopphinder eftersom Doris är så ung. De andra hindrena kan man ju träna på och så träna mycket Handling.

I helgen när vi var ute så tog vi och tränade Sök. Vi gick till en stoooor snöhög där ass slängde upp godisbitar och sedan fick hundarna söka. Även Doris var med på noterna och alla mina hundar har tyckt att det är roligt att söka uppe i snöhögar. Bra motion för hela kroppen och bra "motorikträning" för lilla Doris!

 Gruppvila!

Dragkamp i snön.

Ruben (nyklippt) springer mot fotografen, ass. Hon fick ropa flera gånger innan han ville lämna min sida, men sedan blev det full fart! Och nu när det blivit varmare så trivs han också utomhus. Han åker inte alls lika ofta i min famn. Och Doris som i början ville upp i min famn när hon blev frusen eller lite osäker över någonting, sitter numera aldrig i min famn! Och tur är väl det; Hon har vuxit enormt mycket på dessa veckor som jag haft henne. Jag tror nog att hon kommer bli någonstans i Lyckas storlek!

Lyckas favoritsysselsättning; Att GRÄVA! Och lilla Doris gör såklart likadant!

2 kommentarer: