torsdag 10 mars 2011

Förebilder.

Nu har det varit lite si sådär med träningen, vi har haft mycket annat för oss.
Jag försöker iallafall att träna en liten stund varje dag!
Idag t.ex. så har Doris tränat på några av GF, inomhus. Hon kan Sitt och Ligg (något sånär) och idag fick hon pröva att ligga kvar. Det gick bra; hon låg lugnt när ass. gick ca. en meter ifrån henne. Hon fick Bra! och belöningen fick hon där hon låg. Inte illa för att vara första gången! Oftast kan man bara backa ifrån hunden en liten liten bit första gången.
Doris tränade också på Fritt Följ och hon gick fint vid ass. sida och tittade upp. Till sist tränade hon på att komma i utgångsställning, både med mig och ass.
Oftast när vi tränar inomhus så blir det att ass. får träna vissa moment med hundarna, t.ex. Fritt Följ, som tar lite plats, efter mina instruktioner, pga att det är så trångt. Men, det går bra. Jag ser ju på och kan se dem små detaljerna och ev. justera om det behövs! Det är ganska kul eftersom det nästan blir som att jag fungerar som instruktör! Alla mina hundar är ju tränade på det sättet och det har aldrig varit några problem!

Lycka och Doris har även fått träna Spår.
Jag tog fram älgklöven och så gick vi ut och tränade. För Doris blev det första gången!
Doris fick sitta bunden under tiden som Lycka tränade. Ass drog klöven efter sig och sedan gömde hon den i snön.
Lycka for som ett skott, med nosen i backen och hittade klöven snabbt. Och kom tillbaka med den, stolt!
Hon fick gnaga på den en liten stund, som belöning.
Doris som hade suttit och tittat på, var jätteivrig. Ass drog klöven återigen, fast nu, bara ca. 5 meter och lade den helt synligt en meter in från spåret. Doris släpptes från kopplet och satte direkt ner nosen och for iväg och hittade klöven! Fast hon visste inte riktigt vad hon skulle göra med den... Hon stod och luktade på den, men lät den sedan vara.
Fast det var ju första gången hon har sett en älgklöv och jag ville bara se om hon verkade duktig på att spåra och det är hon verkligen!
Sen när snön är borta så kommer det bli mycket Viltspårträning för både Doris och Lycka!

Häromdagen var vi i Gällivare. Vi åkte i privat bil (alltså inte färdtjänst) och Doris uppförde sig exemplariskt i bilen. Hon sov hela vägen, både till Gällivare och sedan när vi åkte hem.
På kvällen så var vi på kalas, där det fanns både hund och barn, perfekt miljöträning för Lill-Doris! I början sprang hon runt och nosade, men så småningom så la hon sig på golvet och somnade...
Även fast det lilla barnet på ca. 2 år gick fram och klappade henne hela tiden, så låg hon bara lugnt kvar.

Jag har verkligen fått en hund som passar mig; energisk (jag valde ju den vildaste av de 2 valparna som fanns kvar), livlig, lättlärd m.m. Jag tycker att det är lättare och väldigt roligt att träna den typen av hund. Mixa var ju också på det sättet!
Och Doris är väldigt lik Lycka till sättet och Lycka har ju blivit en väldigt bra hund, om jag får säga det själv!??
Lycka hjälper också till väldigt bra med Doris. Idag, t.ex. så var Lycka lös och en bit ifrån oss då vi hörde hundar skälla på andra sidan gatan. Lycka, och även Doris, som befann sig längst ut i kopplet, tittade på hundarna. Sen sprang Lycka i full fart mot mig och Doris gjorde detsamma! Så skvallerträning funkar utmärkt och det är på det sättet även Doris ska tränas!
Ruben är också en fin förebild för Doris, eftersom han är så lugn och inte är så brydd i saker som sker runt omkring honom!




Här ligger Doris utanför Konsum, på en liten filt och med en fleeceponcho på sig. Hon ligger helt lugnt och ibland vill hon knappt stiga upp när vi ska gå... Hon tycker verkligen om att ligga där, inbäddad! Oftast så ligger hon tätt intill Lycka, men just den här dagen så var det varmt ute och jag skulle bara handla snabbt, så jag la aldrig ut den stora filten som alla tre brukar ligga på medan de väntar på mig. 

Jag och Doris håller på att träna Fritt Följ. Jag använder frivilligt beteende och här håller Doris på att komma upp bredvid mig. Och ögonkontakten är det inget fel på!

Lycka har hittat älgklöven och är på väg mot mig med den (snöret som hänger i den används till att släpa klöven).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar