onsdag 16 mars 2011

Belöning!

Härliga, soliga dagar och vi har varit utomhus i timtals varje dag! Promenaderna har blandats med träning, som oftast. Idag blev det Inkallning, Fritt Följ och Sök.
Jag har satsat mycket på Inkallning med Doris eftersom det är otroligt viktigt att hunden kommer när man ropar! Och Doris är verkligen duktig på det! Idag kallade jag in henne precis när hon i full fart sprang mot Lycka. Doris nästan vände i luften och sprang till min i full galopp! Tur att jag hade kyckling med mig som belöning när hon var så duktig. Där ser man att träning lönar sig! 

Lycka fick träna Fritt Följ med snöklimpar som belöning (att dyka efter dem i djupsnön)!?! 
Snacka om att jag har belöningen nära tillhands nu under vintern...
Sedan fick både Lycka och Doris söka godis uppe i en stor snöhög. Och Lill-Doris kan verkligen använda sin nos! 
Ruben har varit trött ända sedan förmiddagen, så han föredrog att ligga i min famn. 

Under promenaden blev det mycket "miljöträning" för Doris. Vi mötte en häst och Doris tyckte att den var ganska läskig. Lycka bryr sig inte alls om hästar utan hon stod bara lugnt och tittade på den. Sedan när den hade passerat så sprang hon vidare. 
Ruben sa, så klart, inte ett ljud! 
Vi mötte också 3 hundar, 2 vuxna och en valp som också var 4 månader, precis som Doris. Alla hundarna var trevliga och det är viktigt att valpar träffar trevliga hundar. Doris vågade sig fram till alla hundarna, men var mest interesserad av den andra valpen.   


Lycka tränar Fritt Följ och helt plötsligt kommer Doris in och går fint vid min sida! Hundar lär sig nog mycket bara genom att iaktta varandra! Det blev kyckling som belöning för Doris och snöklimp för Lycka. Observera Lill-valpens svans!




Återigen tränar Lycka Fritt Följ. Hon går så fint; man ser på hela hennes kropp hur kul hon tycker att det är och att hon gärna, gärna vill ha snöklimpen! Där ser man hur viktig belöningen är och att det är hunden som bestämmer vad som är en bra belöning. Lycka hade aldrig gått lika tjusigt för Frolic! Även om hon gillar Frolic annars!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar