onsdag 23 mars 2011

GF, GF, GF..,.

Träningen med Doris går bra! En lättlärd valp är hon verkligen! Och hon tränar alltid med viftande svans!
Vi fortsätter med GF. Sitt och Ligg kan hon nu med signal. Vi har också tränat Ligg med störning, den här gången med rullande boll, och hon ligger kvar. Otroligt med tanke på att hon älskar sin pipboll!
Stå tränar vi än så länge med frivillighet och hon erbjuder beteendet ofta, så snart ska jag lägga till signal.
Doris har också fått prova på Kryp, med target, och hon kröp perfekt. Fast nu första gången inte så lång sträcka.
Bakdelskontrollen tränar Doris med hjälp av en bok och den metoden funkar jättebra för henne. Så vi fortsätter på det sättet.
Fritt Följ tränas också med frivillighet; så fort Doris kommer upp på min vänstra sida så blir det Bra! och belöning. Idag gick hon jättefint med total fokus på mig. Tur att jag hade blodpudding med mig så att hon fick en toppenbelöning!
Vi har tränat Hålla Fast, några gånger, fast än så länge så växlar hon mellan att hålla flera sekunder och att bara greppa och sedan släppa.
Loss har hon inga problem med. Hon släpper både på signalen Tack, Tack! och att byta mot något annat.

Doris han också introduceras för en tjädervinge. Hon hade inga problem med den; Hon greppade den direkt! Träningen för henne nu blir att vilja släppa den!
Framöver så ska tjädervingen användas när vi tränar Sök. Det ska bli spänande att träna Doris i detta!
Och Lycka tycker att det är så roligt att träna Sök.

Jag har haft med Doris (och så klart Ruben och Lycka) och varit och hälsat på både min pappa på boendet och vänner. Doris sköter sig exemplariskt; hon springer runt och hälsar och busar en stund och sedan går hon och lägger sig. Skönt! Jag vill kunna ha alla mina hundar med mig överallt.

Lycka har också tränat; Fritt Följ, apportering m.m.
När hon tränar Fritt Följ så är det nästan alltid med snöklimp som belöning! Hon går jättebra vid min sida med full fokus och när jag säger Bra! så hoppar hon åt sidan, mot snöhögen och väntar på att ass. ska kasta snöklimpen.
Hon kan gå hur länge som helst, utan att tappa fokus.
Jag läste här om dagen på en annan klickertränares blogg att hon också belönade sin hund med snöklimpar!
Just nu är Lycka ledig från sitt Servicehundsarbete. Orsaken är; Doris...
Så fort Lycka rör sig för att göra något så är Doris där och hoppar på henne och vill leka! Nåja, Doris kommer att bli äldre och mogna till sig så då får Lycka börja jobba igen.
Fast hon trycker fortfarande på övergångsställsknapparna eftersom Doris då är kopplad och inte kommer åt henne.
Idag tryckte Lycka också på hissknappen utan att bli störd!


Lycka är lite andfådd efter att ha lekt i snön med Doris och sedan har dom sökt godis uppe i snöhögen.


Det här var första gången som Doris sökte godis uppe i snöhögen. Det gick jättebra! Hon visste direkt vad hon skulle göra. Fast hon har ju sökt godis inomhus några gånger så det var inte första gången hon sökte. 


En fin, solig dag! Lycka och Doris har som vanligt lekt i snön. Vi är ute i flera timmar varje dag, men vi GÅR inte långt! Vi varvar våra utevistelser mellan lek och lite träning. Och oftast så träffar vi andra hundar. Ibland så får hundarna hälsa på varandra och ibland inte. Det är bra träning för Doris att få hälsa på hundar av alla de sorter. Och även bra träning att lära sig att INTE alltid hälsa på alla hundar vi träffar. Det är alltid på den andra hundägarens initiativ om mina hundar hälsar!


Jag vet ingen annan hund som kan se så avslappnad ut som Ruben. Han kommer då inte att dö av någon stressrelaterad sjukdom!!!


2 kommentarer:

  1. Jag tror jag såg Doris och Lycka skälla på balkongen i lördags när jag gick med Non Stop. Jag hade varit och handlat lite gott till mina husdjur. :)

    Kul att det går framåt för Doris i träningen. Jag brukar ibland se er, jag jobbar nära lassa och har hand om det utvändiga runt om. Jag ser till att det inte är halt vid ingångarna osv. :)

    Jag tränar med Non Stop men det är inte lätt att få honom att vara lugn när han ser andra hundar, han blir helt vild och skäller + reser ragg och viftar på svansen. Jag kommer att kastrera honom om några månader.

    SvaraRadera
  2. Det var säkert Lycka och Doris du såg på balkongen, dom sitter ofta där och ibland skäller dom också!
    Ja, det är så kul att träna med Doris just för att hon är så lättlärd.
    Om jag ser dig vid lassa någon gång så ska du få träffa lilla Doris!

    SvaraRadera