söndag 20 februari 2011

Utveckling!

Nu har Doris varit hos oss i snart 2 veckor. Och som hon har utvecklats på denna korta tid! Hon är nu högre än Ruben och pälsen börjar att växa ut. Motoriken har också utvecklats; nu hoppar hon upp i sängen och soffan och hänger med Lycka överallt, utomhus. Ut i djupsnön far hon och upp i dom högsta snöhögarna! Hon är framåt och jag har hittills inte märkt att hon är rädd för något särskilt. Hon verkar, precis som Lycka, älska människor och det tycker jag är positivt! Och jag märker också Golden i henne på andra sätt än att hon bär allting; hon tycker om vatten! När jag duschar på morgonen så är hon gärna med...

Under helgen har vi varit utomhus och miljötränat. Miljöträningen får hon ju iochförsig automatiskt eftersom mina hundar alltid är med mig.
Vi har gått kortare promenader, sakta sakta. Doris har fått bestämma takten! Och när hon inte vill gå eller om hon blir lite kall så krafsar hon på mig och så får hon sitta i famnen, inlindad i sin varma fleeceponcho!
Under promenaderna så har Doris och Lycka lekt hur mycket som helst, dom gillar verkligen varandra!

Doris har också tränat några nya Grundfärdigheter; Stå, Hålla fast och Fokus med doggie-zen.
Men en så ung valp så tränar vi bara några minuter åt gången, några gånger om dagen. Hon är fokuserad och lättlärd och väldigt rolig att träna! Än så länge så tränar vi med frivilliga beteenden.
Vardagslydnad tränas ju så klart också. T.ex. att man inte får sin mat om man hoppar och skäller! När vi tränar detta så ignoreras hon när hon hoppar och skäller och i samma sekund som hon väljer att sätta sig ner så åker matskålen ner till henne!


 Lycka och Doris har verkligen hittat varandra! Här ligger dom och kramas och tuggar lite på varandra.

Ruben sitter gärna i min famn när vi är ute och såklart får han ha på sig sin dödskalleponcho! Naturligvis går han ju också när vi är ute, men om vi stannar, t.ex. om Doris och Lycka leker, då vill han upp i min famn... Om jag står still så står han still och då blir han kall och vill värma sig under ponchon. Jag tror också att han blivit lite bekväm på äldre dar och har upptäckt att det är ganska mysigt att åka rullstol!

 Doris tittar efter Lycka som befinner sig någonstans i snön, som vanligt!


Såhär otroligt söt är Doris! Kan man något annat än att gilla henne? 

 Jag har alltid tyckt att svarta hundar är så fina och nu har jag en!


 Atlas har lagt sig ner för att lukta på Doris. Det här var bara några dagar efter att hon kom till oss och man ser hennes "valphull"! Nu två veckor senare så har hon börjat få en midja.

 När man är kompisar kan man dela på allt! T o m ett smaskigt älgben!

 Doris har också upptäckt att man kan ligga på fönsterbänken! Undrar hur det ska gå när hon är fullvuxen? Båda två lär ju inte rymmas där samtidigt... Dom får väl turas om!

Såhär brukar det se ut; Där Lycka är, där är Doris! Och Lycka tycker att det är mysigt.



2 kommentarer:

  1. Doris tänker nog. "tänk att det fanns en till mammahund.."
    Ser verkligen fram emot att träffa Doris :-)

    SvaraRadera
  2. ja, och Lycka är en jätteduktig mamma! Det ska bli kul att träffas.

    SvaraRadera