tisdag 15 februari 2011

Grundfärdigheter och miljöträning

Nu har Doris varit hos oss i en vecka och allt går jättebra! Ruben är väl inte så imponerad av henne, hon är ännu så länge lite för busig för honom.. Fast han låter henne sova bredvid honom!
Lycka däremot är väldigt förtjust i Doris. Igår så började dom leka tillsammans, för första gången. Det är brottningsmatcher som gäller!
Lycka är också otroligt tålmodig med valpen. Doris hänger i hennes hals, biter henne i kinderna, benen etc. och Lycka bara låter henne hållas.
Vi har varit på stan flera gånger, bla på marknaden i helgen för att miljöträna Doris. Det har varit väldigt kallt, så Doris har mest legat i min famn, inlindad i dubbla filtar! Där har hon känt sig trygg, eftersom hon tom har somnat.
Hon har också fått träffa ett par, snälla hundar. Det är ju också väldigt viktigt.

Även fast hon bara är 11 veckor så har hon fått börja träna; Grundfärdigheterna!
Hittills så har hon börjat med frivilligt Sitt, Ligg och att gå på vänster sida. Sitt kan hon redan, efter ett par dagars träning, med signal (kommando).

Och det märks att Doris har Golden i sig; hon bär ALLT! Häromdagen tog hon fjärrkontrollen från vardagsrumsbordet och bar iväg med den. Och Lycka bär inte ens den, fast vi har tränat det så mycket!
Så jaktträning blir det absolut för Doris! Och jag tycker att det ska bli så skoj att jaktträna två hundar. Eftersom vi oftast tränar ensamma så är det svårt att få till stadgan ordentligt. Lycka har bra stadga, men om andra hundar är med och tränar jakt så har hon så svårt att vänta på sin tur...
Så framöver blir det mycket stadgeträning tillsammans för Lycka och Doris!


Doris tuggar på älgben!

5 kommentarer:

  1. Stackars instruktörshundar ;-) Nej, jag bara skojar, bättre start kan hon inte få än hos en klickerinstruktör!
    Så fort denna aktiska kyla ger med sig så skall Doris få träffa en stor, snäll schäfer. Och han gillar brottningsmatcher!

    SvaraRadera
  2. Ja, vi får hoppas att kylan ger med sig snart så att de får träffas.

    SvaraRadera
  3. Tack Linda! Mixa var verkligen härlig, men hon har det bättre där hon är nu. Vad kul om du köper en Golden, det är en fantastisk ras!
    Grattis till jobbet!
    (Jag försökte publicera din kommentar, men det blev inget?!?).

    SvaraRadera
  4. Tack. :)
    Ja, jag fick träffa för två veckor sen en liten goldentik som heter Selma. Jag fick direkt en kompis. Jag tränade lite med klickern. Hon lärde sig att ge vacker tass och så tränade vi på kontaktövningar och lite Lk övningar. Hon är en mycket klok hundvalp. Non Stop nosade mycket på mig den dagen. Han trodde att jag hade tagit med mig hem en kompis åt honom. Han är snäll mot alla hundar men kan låta lite farlig när han är i koppel för han skäller på andra hundar. Men man kan säga att man blev förälskad i den hundrasen. Hon var så lugn och kunde koppla av. För mig passar det att ha två hundar.

    SvaraRadera
  5. Ja, Golden är perfekt på det sättet att dom(iallafall Lycka) är lugn inomhus och så är det full rulle på henne utomhus, precis som jag vill ha det!
    Jag tycker också att det är kul att ha fler hundar, för mig är TRE lagom...

    SvaraRadera