fredag 29 oktober 2010

Inget duger när Matte är borta...

Det här har varit en vecka då Matte har haft en del möten och så. Så vi har fått vara hemma ensamma några gånger.
Och när Matte är borta ligger vi bara vid dörren och väntar och när hon sen kommer hem så blir det full aktivitet på oss! Först vill vi alla ha varsin mössa eller vante från hatthyllan som vi sedan springer omkring med och igår så började vi också gnaga frenetiskt på våra grisöron som vi fått tidigare på dagen! Matte förstår inte varför vi inte kan ligga och gnaga på dem när hon är borta!?! Hon tycker att tiden skulle gå mycket fortare för oss då....

Vi har tränat en del under veckan.
Jag har fått träna på att gå "Bredvid", alltså inte Fritt Följ. "Bredvid" innebär att jag ska gå lugnt och avslappnat bredvid Matte, tex om vi passerar en annan hund. Och det fungerar bra! Många gånger när vi är ute och jag är lös så kommer jag ockåså spontant upp vid Mattes vänstra sida då och då och då brukar Matte passa på att belöna mig!
Mixa har fått träna Läggande under gång och hon har gjort stora framsteg! Hon lägger sig blixtsnabbt och blir liggande när Matte rullar iväg en bit.
Ett nytt moment som Mixa fått träna är att sätta på dvd-spelaren. Det var hennes första träningspass med det idag och på några sekunder, i början med hjälp av fingertarget, så lärde hon sig att trycka på knappen! Nu ska Matte bara börja lägga till kommandot.
Jag själv har ju förut satt på tvn, men nu har Matte köpt en ny tv där jag knappen sitter på sidan så nu kan jag inte göra det längre.
Idag när Mixa höll på att träna med dvdn så stod jag där med nosen där den förra tvns knapp var och såg smått fundersam ut...
Sen har vi alla tre fått träna Sök, Hålla, Hopp m.m. Vi har tränat både inomhus och utomhus!

Idag, torsdag, så har vi varit och hälsat på Moffa och det är alltid lika roligt! Jag drog som en galning i kopplet när jag insåg att vi skulle till honom!
Personalen hälsade som vanligt glatt på oss och även några av de andra boenden.

Så klart har vi även lekt hur mycket som helst i snön!


Idag visar jag en liten film på Mixa när hon tränar Utgångsställning! Vissa gånger sitter hon liiite långt fram, men hon har ändå blivit så duktig på detta moment. I början hade hon ju så svårt att sätta sig bredvid Mattes däck...
På något ställe ser man också att hon tränat mycket Läggande sista tiden; Hon håller nästan på att lägga sig!

Och se så fint jag och Ruben väntar på vår tur!

P.S. Mixa är väldigt långhårig och ska trimmas på lördag.D.S

2 kommentarer:

  1. Jättekul att se lilla Mixa-Pixa! För att inte tala om er två som så fint väntar på er tur..!
    Här är det bara jag som kan det; den grå måste vara kopplad när jag tränar...
    Men vi tränar förstås på det :-)

    /Leo/

    SvaraRadera
  2. Fast jag måste erkänna att vi ibland har svårt att vänta på vår tur...

    SvaraRadera