tisdag 2 november 2010

Skönhetsvård!

I lördags så var det då dags för Mixa att trimmas och bli fin... Eller finare! Fin är hon ju alltid! Vi promenerade upp till stan där salongen ligger och jag fick gå lös HELA vägen och var så otroligt duktig! När vi passerade andra hundar så gick jag bara förbi, även om vi möttes på en smal gångbana! Och människor passerar jag ju också alltid, då var inte som förut då jag var ung och ville hälsa på alla jag mötte. Nu hälsar jag bara på de som vill hälsa på mig! Och så fort vi närmar oss en väg som vi ska gå över så kommer jag automatisk och ställer mig vid Matte och väntar tills hon har sagt att jag får gå över. Så nu känner sig Matte säker på att jag för det mesta kan gå lös utan att springa fram till andra människor eller hundar. Träning ger färdighet!
Sedan hos hundfrisören, Eva, så var en av hennes egna hundar på salongen. Ingen av oss tre var speciellt intresserad av den hunden, även fast den visade intresse för oss. Inte ens Ruben som gillar småhundar brydde sig speciellt mycket om den!?!?! Mixa skötte sig hyfsat på trimbordet, men då och då gör hon ett försök att komma därifrån eftersom hon tycker det är sååååå tråkigt att vara stilla så länge, men efter trimningen så blev hon bjuden på godis och ville knappt gå därifrån. Så nu är hon alltså "korthårig" igen och otroligt tjusig!

Mixa är nytrimmad, framifrån...
... och från sidan!

I söndags var det strålande väder så vi gick ut för att ta en rejäl promenad.
Det blev både lek i snön och lite träning.
Vi alla tre tränade på att gå bredvid Matte när vi passerade människor. Och vi går jättefint på Mattes vänstra sida med full fokus på henne.
Sen fick vi väldigt många hundmöten eftersom det var mycket folk och hundar i farten. Matte tycker bara att det är bra för då får Mixa också chansen att träna just på hundmöten; Hon funkar bra när hon är lös men skäller fortfarande på vissa hundar när hon sitter i koppel. Fast Matte tycker inte att det är något stort problem eftersom hon är en så otroligt härlig hund annars, men Mixa ska få träna vidare på hundmöten för att så småningom, förhoppningsvis inte bry sig om andra hundar även om hon har koppel.

Lek i snön.
Så här brukar jag tillbringa dagarna utomhus..
Lill-Ruben har det varmt och skönt i Mattes famn medan jag och Mixa har det kul i snön!

När vi var ute och promenerade så sprang Mixa iväg efter gångbanan, långt bort från Matte. Helt plötsligt upptäcker Mixa att det kommer en hund gående mot oss, tvärnitar, vänder och springer tillbaka till Matte i FULL FART. Och naturligtvis fick hon en rejäl belöning för att hon var så duktig.
Senare under dagen så träffade vi Moster och Atlas och skulle få leka med honom en stund. Fast det slutade med att jag låg och grävde i snön och Atlas stod bredvid och försökte få mig att leka...

Idag har vi fått vara ensamma en liten stund när Matte har varit borta, men efteråt så gick vi till Thorneus och köpte stora, härliga älgben åt oss!

3 kommentarer:

  1. Hej Helena! Följer bloggen och är så glad att du är nöjd med Mixa!

    Var in på SKK:s hemsida idag och där står fortfarande jag som ägare till Mixa, ägarbytesblanketten måste skickas in med nya ägarens uppgifter. Annars kan jag ställas till svars om det skulle hända något.

    Mvh
    Linnéa & Älva

    SvaraRadera
  2. Hej Linnea!
    Kul att du följer bloggen. Kommer att sätta in många filmer på Mixa,Ruben och Lycka framöver, nu när jag lärt mig hur man gör!
    Ska genast kolla det där med SKK!

    Helena

    SvaraRadera
  3. Nu är det fixat med SKK!
    Jag står nog som ägare om några dagar.

    Helena

    SvaraRadera