söndag 24 oktober 2010

Hundsit-ups?

Efter datorhaveriet så är jag nu tillbaka!
Och det roligaste som har hänt den sista tiden är att det är VINTEEEEEEEER! Äntligen!
Både jag och Mixa är helt besatta av att hoppa och studsa i snön... Ruben gillar också vintern, men inte på samma sätt som vi. Han gillar att det är svalare ute, men hoppa i snön det gör han inte!

Innan snön kom så hann vi vara nere på Bruksisplan och träna Agility.
Mixa fick träna Hopp och Slalom och det gick bra, som vanligt.
Sen tänkte matte att jag skulle få träna lite hopp. Hindret som användes var inte ett Agilityhopphindrena, utan det som är byggt av "plankor".
Man kan alltså inte se "genom" hindret och det har jag tyckt varit ganska obehagligt. Först fick jag pröva med godis som belöning och då vägrade jag!
Sedan tog matte fram våran nya kampleksak, som bara används som belöning. Och DÅ hoppade jag som om jag aldrig gjort annat! Med full fart och glädje! Där ser man hur viktig belöningen är när man tränar!
Och sen gjorde jag flera, flera hopp och kul var det!
När vi stod där på plan så var det två hundar som stod utanför och tittade på oss. Vi stod lugnt och tittade tillbaka, men helt plötsligt så kom hundarna rusande till oss utan att bry sig om att deras matte ropade på dom.
Jag lät hanen lukta på mig lite grann, men sen blev jag sur och försökte jaga bort honom! Mixa, som befann sig lite längre bort, hörde mig skälla och kom rusande.
Och när hon såg dessa två hundar så tvärnitade hon och försökte gömma sig bakom matte!
Om inte Ruben redan hade suttit i mattes famn, så hade Mixa nog också hoppat upp där för att få skydd...

Vår nya kampleksak som både jag och Mixa älskar!

Matte har varit ute på "galej" och då fick vi vara hos moster. Och som vanligt när hon kom och hämtade oss så vart det tvärstopp för mig och Ruben, vi tänkte INTE följa med. Men, till slut så gjorde vi i alla fall det...
Mixa, som älskar ALLT OCH ALLA hon följde glatt med, utan protester! Hon tycker ju att ALLT är kul!
Fast sen när vi väl var hos moster så lekte jag och Atlas ute i snön i flera timmar. Och Mixa och Atlas lekte också. Mixa jagade Atlas, men när Atlas sen ville jaga henne, då tyckte hon att det var lite läskigt eftersom han är så stor!
Under tiden så låg Ruben inne på pläden framför brasan...

Häromdagen så följde vi med matte när hon skulle storhandla. Vi tänkte ta taxi hem, men matte bestämde ändå att vi skulle promenera.
Medan matte handlade så låg vi under tak, på våran filt med våra täcken på oss, så vi hade det varmt och skönt!
När vi sen skulle börja gå hemåt så började snön vräka ner. Ruben som i och för sig gillar vintern tycker INTE om när det snöar, så han vägrade gå!?!?!
Matte som hade en stor säck med hundmat i famnen (7,5 kg!) hade inget annat val än att låta Ruben också sitta i famnen!
Han satt alltså PÅ hundmatsäcken med en filt över sig för att slippa bli blöt?!?!? Gissa om folk stirrade där vi gick!!!
Bredvid matte gick jag med klövjeväskan full med varor och bakom matte satt en ryggsäck med hjul som matte då släpade efter sig också full med varor!
Och Mixa sprang lös, glatt hoppande i snön!

Under veckan så har vi inte tränat planerat en enda gång?!?!
Det har bara blivit lite spontan träning lite då och då.
Som i onsdags när vi var ute för att promenera på en gammal avstängd väg, där vi promenerar ganska ofta.
På en gång som jag släpptes lös så började jag gå så fint bredvid matte; hög, viftande svans och full fokus på matte. Egentligen ett perfekt Fritt följ! Men, matte förstod att jag ville att hon skulle hitta på något kul!
Och det gjorde hon såklart.
Både jag och Mixa fick träna Föremålssök! Eftersom matte inte hade packat ner någonting så fick vi söka varsin boll som alltid finns med.
Och det var ganska svårt eftersom bollarna gömdes i buskar och ris, men kul var det!
Jag och Mixa söker samtidigt, men på olika ställen. Den enda skillnaden mellan mig och Mixa är att jag kommer tillbaka med bollen till matte, medan Mixa springer runt, runt med bollen en stund!

Jo, en rolig grej som hände häromdagen.
Det var morgon och matte låg på sängen, på väg att stiga upp. Mixa låg bredvid mattes ben, på rygg med alla benen i vädret.
Helt plötsligt så ska Mixa sätta sig, men inte på ett normalt sätt genom att först vända sig om. Nej, hon reser sig upp genom att göra en slags sit-up! Och sedan hamnar hon sittande! Hon gör det hela i slow motion, vilket gör att det ser helt absurt och sjukt roligt ut! Hon måste ha otroliga magmuskler, det finns många MÄNNISKOR som inte kan göra så! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar