fredag 8 oktober 2010

Framsteg.

Oj oj vad tiden rusar, nu har lilla Bus-Mixa varit hos oss i ett halvår!
Hon är fortfarande en enda stor glädjebomb! Hennes gammelmatte har gjort ett bra jobb med henne eftersom hon är så otroligt glad och social!

Ruben har ju besökt veterinären och hade svamp i ena örat och får nu behandling. Han har fått det i några dagar nu och det ser mycket bättre ut. Han var väldigt nervös hos veterinären, men det gick bra ändå!

Utomhusträningen har vi inte alls hållt på med eftersom det har BLÅST hela veckan! Och verkligen blåst! Matte har knappt kunnat hålla sig kvar i rullstolen.
I stället har vi tränat inomhus lite mer.
Vi har också gjort framsteg.

Mixa har lärt sig att stänga kökslådan, det lärde hon sig väldigt fort!
Sedan har vi också tränat med att dra ut påsar ur påshållaren, ett moment som jag ju har tränat på förut.
Jag började och Ruben och Mixa satt och tittade på och sedan böjade de också dra i påsarna!
Och jag lyckades, för första gången, att dra ur en påse! Nu ska jag få börja lägga ihop hela momentet: Öppna skåpluckan, dra ut en påse och lägga den i Mattes famn.
Vi har också tränat Sök inomhus och några lydnadsmoment.
Mixa håller framförallt på att träna Stå, just nu. Så småningom så ska det ju bli Ställande under gång, ett moment i LK1.

Vi har varit nere vid sjön ett par gånger. Matte trodde att vi skulle tycka att det var för kallt för att bada, men både jag och Mixa hoppade i direkt när vi kom till vattnet. Så vi fick träna Apportering i vatten.
Vi gillar att vara nere vid sjön även om vi inte simmar hela tiden, vi strosar runt och nosar och har oss i vassen. Och Ruben älskar ju att springa uppe på ängen som ligger bredvid sjön.
Och Mixa blev helt frälst i en valp som passerade sjön och lekte med den. Hon ville aldrig sluta så det
slutade med att ass fick sätta koppel på henne och ta med henne....

En nyklippt Ruben står och funderar...
En vacker höstdag! Mixa simmar.

Just ja, vi har ju tränat Viltspår!
Jag löper ju, så Matte var osäker på om jag skulle fungera, men hon la ändå ett spår åt mig. Men, det slutade med att jag började gå spåret och sedan började gräva!??!
Så Matte tog av selen och så väntar vi till löpet är helt över innan vi tränar Viltspår igen. Så det blir nog redan i nästa vecka.
Mixa fick också gå viltspår och Matte vet ju inte om hon har gjort det förut, så det var lite spännande.
Mixa for som ett skott (som vanligt) och gick spåret jättebra tills hon kom fram till Vinkeln. Där tappade hon bort sig och började gå bakspår.
Men, med lite vägledning av ass så kom hon tillbaka på spåret och hittade klöven! Hon markerade den, men var inte så intresserad av den sedan. Fast huvudsaken är ju att hon markerade!
Jag var inte heller så intresserad av klöven de första gångerna jag gick Viltspår, men blev det så småningom. Och nu när jag går Viltspår så får jag leka och gnaga på klöven när jag har spårat upp den.

Häromdagen när vi var på hemväg så passerade vi boendet där Moffa bor (det ligger alldeles bredvid vårat hus). Helt plötsligt tvärtannade jag och vägrade gå framåt! Först fattade Matte inte varför jag stod helt still, men så började jag dra mot ingången på boendet! Jag ville ju gå och hälsa på Moffa! Han kan ju sitta och klia mig huuur länge som helst! Och senast vi var där, i början på veckan, så fick jag rulltårta...
Sen är det så kul att vara där för vi får springa lösa där i korridorerna och vi träffar alltid trevliga människor som blir så glada när de ser oss! Vi är riktigt hemmastadda där nu.
När vi var där i början på veckan, så blev jag så glad när jag såg Moffa i korridoren så jag tittade på Matte och ville ha hennes vante (jag vill ju bära någonting när jag blir glad). Så jag fick ena vanten. Och då tittade Mixa på Matte och ville också ha en vante och det fick hon ju så klart! Så där gick vi, sida vid sida med varsin vante i munnen....

Nu är ju som sagt Ruben kortklippt och Matte märker att han tycker det är skönt. Han riktigt struttar där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar