tisdag 28 september 2010

Skönhetsvård och veterinärbesök!

Träningen har ju varit lite si så där den senaste tiden så häromdagen bestämde matte att det skulle tränas!
Matte packade ner dummysar och blodpudding och så begav vi oss iväg till sjön.
Först fick jag och Mixa bada och sedan gick vi upp på ängen för att träna.
Just nu är jag ju i höglöp och därmed lite "virrig", men jag fick ändå träna Linjetag.
Första gick perfekt; Jag sprang rakt, tog dummyn och avlämnade den hos matte!
Andra Linjetaget gick sämre. Jag började med att springa rakt, men bara en liten bit ifrån dummyn så började jag Söka...
Eftersom matte nu är klickertränare så blev det inte "värre" än att hon bara avbröt momentet, genom att ta dummyn av mig. Och så gick jag såklart miste om belöningen!
Så Linjetag får jag träna igen när löpet är över.
Mixa fick också träna Linjetag.
Hon har ju bara gjort det några gånger förut, så dummyn lades inte så långt bort.
Första gick också bra för henne, men precis som med mig så började hon Söka på det andra!
Alltså, Mixa KAN ännu inte betydelsen av "Ut!" och ska få träna med kortare avstånd till dummyn nästa gång.
Hon fick också träna Sök och det är hon så duktig på! Hon söker med energi och är väldigt uthållig!

Mixas träning med andra hundar går bra. Matte kör ju med Skvallerträning när det gäller hundmöten. Och nu har Mixa börjat springa till matte när hon ser en hund!
Just när hon är kopplad så blir hon fortfarande väldigt uppvarvad, men det går framåt.
Häromdagen så gick hon Fot, både lös och i koppel när vi mötte några hundar.
Fast det är som att hon reagerar mer på vissa hundar än på andra. Det som är himla bra med Mixa är att hon alltid kommer på inkallning, så matte kan alltid kalla in henne och koppla henne även fast att hon redan har hunnit se den andra hunden.

Vi har också tränat inomhus.
Då har vi framför allt tränat olika moment i LK1. Och alla tre har fått träna på momenten.
Jag och Mixa har också tränat apportering.
För mig sitter det momentet hur bra som helst! Och kul är det också! Så fort matte tar fram träapporten så är jag med på noterna!
Mixa kan också snart hela apporteringskedjan, hon har bara lite finslipning kvar att göra.

Igår så var vi till Hundfrisören, Eva. Hon hade sina egna hundar på salongen och Mixa visste knappt hur hon skulle bete sig!
Det var som skräckblandad förtjusning! Hon var så  nyfiken, men ändå så osäker så hon "pepsjöng"! Hon ville INTE gå ner från mattes famn...
Så nu är Ruben kortklippt igen och matte tycker att han är ursöt då! Det tycker jag och Mixa också! Hela vägen från frisören så höll vi på att nosa på honom och slicka på honom...
Och Ruben tycker att det är så skönt att bli av med sin päls, han "studsar" hela vägen hem när vi går därifrån.

Ruben är nyklippt och söt...

Nu har jag lärt mig att sätta på CDn igen sedan matte bytte bord där den står. Så nu har vi musik igen när vi är på väg ut!

Mixa har nu också lärt sig att gå fint bredvid mattes rullstol. I början så gick hon huller om buller och gärna framför matte så att hon nästan blev påkörd.
Nu går vi alla tre kopplade, tillsammans, på mattes vänstra sida. Och vi går alltid i samma ordning; Ruben innerst, Mixa i mitten och jag ytterst!

Idag, tisdag, så har vi varit hos Moffa hela dagen. Personalen där tyckte att vi skulle få vara lösa, så jag och Mixa har sprungit runt där i korridorerna och hälsat på dom andra som bor där! Vi tog också några svängar till köket och kollade om det fanns något att äta, men det fanns det inte...

I morgon så ska Ruben till veterinären för att kolla sitt öra. Han har kliat sig i örat och skakat på huvudet, så matte misstänker att han kan ha öroninflammation eller någonting.
Det är första gången i Rubens snart 11 åriga liv som han besöker veterinären (förutom när han har vaccinerats)!
Han är en riktig friskus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar