tisdag 21 september 2010

Torkas bör man...

Oj nu var det ett tag sedan jag uppdaterade bloggen! Tiden rusar iväg!

Förra tisdagen var sista kurstillfället för Matte och Mixa den här gången. Kursdeltagarna fick träna Rallylydnad och det är väldigt bra eftersom där fokuseras det på kontakt mellan hund och ägare!
När de sedan fikade så fick Mixa och Noppe vara lösa och det fungerade hur bra som helst. Så fort Noppe nosade på Mixa kastade hon sig på rygg! Sedan var varken hon eller Noppe intresserade av varandra! Mixa är precis som Paula var; "Ettrig" i koppel, men fungerar bra lös!

I helgen så var vi på stan. Eftersom det var dagen före valet så var det massor av människor och andra hundar där = Bra träning för Mixa!
Hon skötte sig för det mesta bra. Men, om någon hund skäller på oss så skäller hon tillbaka. Annars kunde hon passera flera hundar utan att ens bry sig. Och många gånger också med ögonkontakt och full fokus på Matte.
När vi sedan promenerade hemåt gick vi genom Järnvägsparken. Där mötte vi en lös liten tik som kom fram till oss. Vi alla tre var också lösa. Ruben blev jättekär eftersom hunden liknade honom; Liten, vit och krullig och Ruben ääälskar ju alla sådana hundar! Jag, brydde mig inte om hunden utan fortsatte mitt nosande och Mixa gjorde som hon oftast gör när en obekant hund nosar på henne; Kastade sig på rygg.
Och sen gick hon också vidare och pysslade med sitt.

Vi har så klart också varit och badat, än tycker vi inte att det är för kallt! Både jag och Mixa hoppar i direkt vi kommer till sjön.
Sedan står vi bara vid sjökanten och väntar på att ass ska kasta ut föremål som vi kan hämta, om och om och om igen...
Jag blir gärna frotterad efter badet, det är så skönt! Men, Mixa tycker det är onödigt så ass får FÅNGA och torka henne!
Och alltid när vi simmat så är det som att vi får extra energi och vi bara springer och springer uppe på ängen. Fast det är ju bra för då håller vi ju oss varma!

Matte har ju gjort om här hemma och cd-spelaren har ställts på ett bord som är lite lägre än det förra. Och jag har fått problem när jag ska slå igång cdn! Min förra teknik att använda hakan fungerar inte!?!
Så häromdagen gick jag och Matte och ställde oss framför cdn för att jag skulle komma på en ny teknik. Och efter en liten stund så fixade jag det! Jag använder numera nosen!
På skoj så tänkte Matte att Mixa också skulle få lära sig att sätta på cd-spelaren. Eftersom det var första gången Mixa tränade detta så fick hon bara hålla på en liten stund. Fast det gick bra, hon provade både att sätta på den med tassen och nosen och lyckades också några gånger.
Så en sen kväll förra veckan så hör Matte helt plötsligt musik???
Matte frågar ass om det var JAG som hade satt på cd-spelaren.
- Nej, svarar ass. Det var Mixa! Och hon använde nosen!
Ja, lättlärd är hon ju! Nu ska hon få träna på detta fler gånger så att hon så småningom kan göra det på kommando, som jag.

Träningen har det blivit lite si och så med under veckan. Matte har tappat energin! Fast det brukar bli så till hösten när det blir mörkt på kvällarna. Tack och lov så kommer energin tillbaka!
Fast vi har i alla fall tränat lita grann; Sök, Lydnad m.m.
Och så har Matte fått en älgklöv så någon dag här i veckan så ska jag få träna Viltspår, KUL!
Mixa ska också få träna det. Matte vet inte om hon har gjort det förut så det ska bli spännande!
Man får verkligen passa på att träna Spår nu innan snön kommer!
Även fast vi inte har tränat så mycket så har vi ändå varit igång. Vi är ju med Matte hela tiden så vi får ju enormt mycket miljöträning! Vi får träffa både hundar och människor och i olika miljöer och det är alltid trevligt! Vi är ju alla tre sociala, särskilt jag och LillMixa. Ruben är social när han vill!

Mixa provsitter Mattes rullstol... Och så måste hon ju provligga också! Skön dyna!

2 kommentarer:

  1. Jag vet att när er matte säger att "...vi inte tränat så mycket" - så är det mer än genomsnittstränaren :-)

    SvaraRadera