söndag 12 september 2010

Blöta pussar...

Ja, veckan som varit har varit väldigt intensiv! Mycket beroende på att det varit toppenväder och då vill ju matte passa på att träna, leka etc. med oss utomhus.

Så i tisdags, så promenerade vi ner till sjön för att vi skulle få bada och svalka av oss lite (+19grader!) innan vi gick vidare till Bruksis för att träna.
Ass. plockade ut tre hopphinder.
Sedan fick Mixa träna handling, alltså att följa anvisningarna från ass. Hindrerna kombinerades på olika sätt och Mixa följde Ass. armrörelser perfekt! Fokus den här gången var att Mixa skulle få träna svängar, och det gick ju hur bra som helst!
Efter det så fick Mixa träna Däcket. Förra gången tog hon stöd med bakbenen i däcket, men den här gången hoppade hon igenom hur lätt som helst, utan att ens nudda däcket! Vilket Agilityämne Mixa är!
När Mixa hade tränat färdigt så ville matte kolla om jag ville hoppa och det ville jag!
Vi gick sedan till Bommen för att se om Ruben ville träna och han var jättesugen. Han SPRANG upp på Bommen! Och sedan fick han springa Bommen några gånger.
Eftersom det var så varmt ville inte matte att vi skulle hålla på alltför länge.
Efter drickpaus och lite vila i skuggan, så tränade vi lite lydnad.
Jag tränade Fritt följ och Mixa tränade Läggande under gång.
Sedan tränade vi platsliggning tillsammans, medan Ruben låg i skuggan och tittade på...
Jag och Mixa tränar platsliggning.

Jag håller på att komma in i Utgångsställning, för att sedan träna Fritt följ.

Vi gick sedan hem för att äta middag och vila en stund, innan det var dags för kurs.
Där fick kursdeltagarna först visa upp hemläxan, innan det var dags för ett teoripass.
Därefter var det dags för att träna Apportering.
Mixa kunde redan Hålla fast när hon kom till oss, så det behövde hon inte träna på.
Nästa tisdag är det sista gången.

I onsdags så började vi med att vi gå ner till sjön efter lunch.
Både jag och Mixa simmade som galningar, och självklart så fick vi också apportera diverse föremål!
Mixa simmar nu riktigt långt ut i sjön för att hämta det som ass. kastar iväg.
Vi var så upptagna med att simma så att vi inte alls brydde oss om de andra hundarna som var i närheten av oss.
Sedan gick vi hem för att äta och vila en stund.
Och nu märks det på Mixa att hon har tränat Fritt följ; Titt som tätt kom hon fram till matte och  gick snyggt vid hennes vänstra sida och naturligtvis var matte snabb att klicka och belöna!
På kvällen gick vi till Bruksis för att träna lite, bland andra hundar. Framförallt, så är det ju Mixa som behöver träna på att vistas bland andra hundar.
Ruben promenerar bredvid matte, på väg till Bruksis.

När vi kom dit var det bara några få hundar på plan och då skötte sig Mixa exemplariskt!
Så hon fick träna Fokus, Utgångsställning och Läggande under gång.
Nu hade börjat komma in fler och fler hundar på plan och då tappade Mixa fokus, till och från.
Speciellt när de andra hundarna sprang i närheten av oss.
Vi träffade också ett par bekanta och Mixa blir SÅÅÅÅÅÅÅÅ glad när hon träffar någon hon känner, så hon vart alldeles uppspelt!
Jag är ju också Mrs. Social, men jag är lite mer "samlad". På sin höjd att jag råkar hoppa någon gång när jag träffar någon jag känner...
Fast matte ser det bara som något positivt, det här med att vi ÄÄÄÄLSKAR människor!
Nu har matte i alla fall bestämt att det blir några tävlingar för henne och Mixa det här året.
Istället ska matte satsa helt på att Mixa ska få träffa massor med (snälla) hundar och även träna bland andra hundar.
Så tävling blir det först till våren/sommar 2011 och då borde ju LK1 momenten sitta bra!

I torsdags, så gick vi iväg och promenerade runt Sandstensberget tillsammans med moster och Atlas. I början var Mixa lite avvaktande mot Atlas, men så fort vi kom in i skogen och fick springa lösa så var det inga problem. Hon sprang med mig och Atlas hela tiden! Rubis, han strosade med "människorna" istället. Han tycker nog att vi är lite "för mycket" för honom! Och det är inte så konstigt; Han är ju 10 år gammal och jag, Atlas och Mixa far ju runt som galningar!
På kvällen, så tränade vi inomhus en stund.
Jag och Ruben fick träna på lite av varje och Mixa tränade på hemläxan: Apportering.
Eftersom Mixa nu har lärt sig att komma i utgångsställning bredvid mattes däck, så fick hon först bara sitta med träapporten bredvid matte.
Sedan gick Mixa till köket med Ass. Ass gav då apporten till Mixa som då sprang till matte med den, och satte sig i utgångsställning. Mixa fick träna så här några gånger. Sedan fick Mixa sitta i utgångsställning och Ass. kastade iväg apporten.
Sedan när matte sa: "Ja!" till Mixa, så sprang hon och hämtade apporten och sprang tillbaka till matte och satte sig i utgångsställning!
Det gjordes på detta sätt några gånger och någon enstaka gång så började Mixa nosa på golvet med apporten i munnen, men då tog bara Ass. bort apporten från henne och så fick hon börja om och nästa gång hon klarade av hela apporteringskedjan så avslutades träningen.

Jag har ju haft "semester" nu under sommaren, men nu är jag i tjänst igen!
Matte har berättat förut att jag haft lite problem med att hämta posten, eftersom Paula och Ruben också sprang till hallen när posten kom och LA sig på den!
Matte tänkte häromdagen jag skulle vara tvungen att börja träna om momentet. Men, så postade Ass. posten i brevlådan för att se vad jag skulle göra.
Ruben och Mixa sprang mot posten, och Mixa tog den och "skakade om" kuvertet och la det i köket och matte avvaktade för att se hur jag skulle agera.
Och, jag var så duktigt! Jag väntade tills Mixa hade släppt posten (jag hade full koll på var hon la den), hämtade den, sprang till matte och la den i hennes famn! Inte behöver jag träna om någonting, inte! JAG KAN!

Idag, söndag så besökte vi Moffa. När vi kom låg han och sov, men jag och Mixa väckte honom! Genom att hoppa upp i hans säng och väcka honom med blöta pussar!
Moffa blev lite förvånad, men när han såg att det bara var vi så blev han jätteglad!


2 kommentarer:

  1. Så kul att hitta dig och dom andra i din familj, ute i rymden :)
    NU skall vi naturligtvis följa er!

    SvaraRadera
  2. Vad kul! Och tack för en bra och trevlig kurs! Till våren/sommaren blir det tävling!

    SvaraRadera