torsdag 2 september 2010

Allt vatten duger...

I tisdags, så var det dags för kurs igen för matte och Mixa.
Först fick dom visa hemläxan från veckan innnan; Linförighet och Läggande.
Mixa har blivit jätteduktig på just Linförighet och gick snyggt vid mattes sida.
Läggandet fick dom göra i grupp och det gick hyfsat. Mixa har ju en tendens att resa sig upp då matte backar stolen. Men, det är bara att träna vidare.

Sedan var det dags för dagens moment; Inkallning (med utgångsställning) och Läggande under gång.
Inkallningen är det inga som helst problem för lill-Mixa! Hon har alltid kommit som ett skott då matte ropar på henne!
Utgångsställning kunde Mixa jättebra redan då hon kom till oss, så det måste gammel-matte och Mixa ha tränat!
Problemet för Mixa har varit att hon är van att sätta sig vid ett ben, och nu ska hon ju börja sätta sig bredvid ett däck! Men, matte och Mixa tränar på det regelbundet så under kursen i tisdags så satte sig Mixa fint vid mattes sida vid inkallningen (fortfarande dock med lite hjälp av handtarget).

Efter det var det dags för kursdeltagarna att börja lära sig Läggande under gång.
Först skulle de börja med frivilligt läggande, men Mixa ville inte alls?!?
Men, sedan när en utav de andra hundarna skulle träna på samma (Man tränar en och en), DÅ ville Mixa helt plötsligt! Så hon tränade lite medan hon och matte väntade på sin tur igen...

Matte ser fram emot nästa vecka!

Annars så har vi som vanligt tränat lite av varje!
Idag, torsdag, så fick jag träna Sök och Enkelmarkeringar.
Och det som var så kul, tyckte matte, var att när vi började närma oss stället där vi brukar träna (vi var alla tre lösa) så började jag gå och "skutta" bredvid matte med förväntansfull blick! Jag ville verkligen träna! Och sedan när jag fick sitta och vänta bredvid matte medan dummyn kastades ut så satt jag lugnt och stilla! Och så full fart ut i skogen på kommando!

Mixa fick träna Linförighet, Läggande under gång och Inkallning.
Alla tre moment gick riktigt bra och matte var jättenöjd!

Nu är mitt våteksem nästan färdigläkt, så förhoppningsvis så kan vi bada om en eller ett par veckor! Nu gäller det att passa på innan isen lägger sig på sjöarna!

En ny grej som jag har börjat med är att när matte har duschat på morgonen, så går jag in i badrummet och lägger mig på det blöta golvet?!?
Ja, får man inte simma i sjön så......
Mixa och matte spanar ut  genom fönstret.
Jag har lagt mig i duschen?!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar