söndag 29 augusti 2010

Kursstart och dragkamp!

Nu har Matte och Mixa börjat kurs tillsammans! Om det går bra så kanske de ställer upp i lydnadstävlingarna som går av stapeln i Kiruna i slutet av september!
Eftersom Mixa ju har "problem" vid möten med vissa hundar, så tyckte Matte att det skulle bli riktigt spännande att se hur det fungerar att gå kurs tillsammans med andra hundar. Mixa skötte sig väldigt bra!
Det var mest när de andra hundarna fick leka med boll som belöning, som Mixa blev uppspelt.
När det var hennes tur, så var hon fokuserad på Matte.
Momenten som skulle tränas denna första gång (alla moment i LK1 kommer att gås igenom) var: Läggande och Linförighet.
Mixa la sig fint, men när Matte skulle backa ifrån henne så reste hon sig bara hon hörde ljudet från Mattes joystick (spaken som Matte styr elrullstolen med). Så Mixa fick börja med att träna att ligga kvar när Matte bara petade på joysticken och ljudet hördes.
Efter några repetitioner så fungerade det bra. Matte och Mixas hemläxa blev att fortsätta träna på detta och sedan också att Matte ska kunna rulla ifrån Mixa.
Mixa har förut tränat på Läggande i grupp, då hon har legat tillsammans med Ruben och mig och några gånger också med andra hundar och då har det fungerat bra!
Efter Läggandet var det dags att träna Linförighet.
Det är något som Mixa inte alls har tränat... På våra promenader hittills så har Matte fokuserat på träningen med att Mixa inte ska hetsa upp sig vid hundmöten.
Så under kursen så var det helt nytt för Mixa att gå bredvid Matte och samtidigt titta upp på henne.
Så nu kom belöningen så fort Mixa tittade upp på Matte.
Och det här ska också tränas ordentligt till nästa tisdag!
Matte tyckte det var himla kul att gå kurs igen, och hon är så klart väldigt nöjd och stolt över LillMixan!

Jag har ju fortfarande mitt våteksem kvar så vi har inte alls varit och badat. Eksemet håller på att läka så förhoppningsvis ska vi hinna bada några gånger i höst!
Tränat har vi så klart också gjort!
Matte och Mixa har tränat på hemläxorna så gott som varenda gång vi har varit ute och det går bra.
Förutom det så har jag och Mixa tränat Sök och Spår.
Häromdagen så fick både jag och Mixa träna med att söka Dummyn ute i buskar och träd. Jag fick börja och Mixan fick sitta och vänta under tiden. Jag for som ett skott iväg och hittade Dummyn fort och så tillbaka till Matte för att avlämna!
Mixa, stackaren, som fick sitta och vänta, var så ivrig och ville så gärna vara med visste knappt vad hon skulle ta sig till! Men, det är ju också bra träning för henne att vänta på sin tur. Och de gånger hon satt tyst och lugnt, det var endast någon sekund åt gången, men ändå, så fick hon en köttbullsbit som belöning.
Sen var det ju Mixas tur att söka och jag fick sitta och vänta....
Och som vanligt på våra promenader så har vi också passat på att träna; Hopp, Linförighet etc.
Då har ju Ruben också velat vara med!
Som vanligt när det börjar bli svalare ute så piggnar Ruben till! Han vill bara åka rullstol när det regnar...
För då får han en handduk över sig och slipper bli blöt!!!

Igår, lördag, så hade vi besök av en bekant. Och han är sååå ROLIG! Han leker med oss jättemycket och så kelar han också med oss!
Jag och han hade dragkamp och det är ju jättekul!

Häromdagen när Matte skulle sätta sig vid köksbordet för att äta middag så låg jag under bordet och vägrade flytta på mig! (Matte vill inte putta bort oss med rullstolen) Ass försökte locka bort mig med Frolic och köttbullar, men jag låg kvar...
Det slutade med att Ass fick ta min borste och vifta med den så att jag såg den och DÅ klev jag upp och sprang till Ass. Som belöning fick jag så klart bli lite borstad!
Tänk att pälsvård är mycket bättre än både Frolic och köttbullar!
Men, så är det, jag ääääääälskar all kroppsvård. Både bortsning, öronrensning m.m.

I veckan så var vi på stan med Matte och hon passade på att köpa torrfoder åt oss. Matte hade inte bokat taxi, så hon hade säcken i famnen (7,5 kilo!) hela vägen hem.
När vi kom fram till vårt hus så stannade Matte för att prata med en granne. Och vad gör då Mixa? Jo, som vanligt när Matte stannar och pratar med någon, så hoppade hon upp i famnen! Och där satt hon, PÅ den stora säcken med mat!!!
Och som en av Mattes Ass sa: "Man har aldrig tråkigt när Mixa är i närheten!".

Nu har Mixa varit hos oss i ca fyra månader och vi har fått våra egna rutiner; Jag och Mixa hänger ihop, hela tiden, när vi är utomhus och gör samma saker. Tex gräver, rullar runt i gräset m.m.
Mixa och Ruben leker alltid tillsammans, inomhus, efter middagen! De kan hålla på hur länge som helst och det är bara att hålla sig undan när de springer och far omkring i lägenheten!
Mixa på matsäcken...
Ruben leker med sin älskade sköldpadda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar