fredag 11 juni 2010

Sprängning på Hjälpmedelscentralen!

I onsdags så hade matte sitt näst sista pass i agility för ungdomar. Den här gången fick vi alla tre följa med!
Inomhus var Mixa väldigt lugn, men när vi kom ut och hon såg dom andra hundarna springa och hoppa runt på banan så blev hon alldeles uppspelt! Hon ville också vara med!
Så då bestämde matte att vi skulle stanna kvar efter kursen för att Mixa skulle få träna en stund. Och det gick jättebra! Hon var ju lös och höll sig till matte + ass. även om det var två andra hundar på plan som också tränade agility (Mixa har förut blivit biten av en hund och är nu väldigt osäker bland andra hundar, något som hon och matte nu håller på att träna bort).

Jag har fått vara och simmat i bäcken. Medan jag simmade så fick Mixa träna Sök. Ass. gick iväg och gömde "repet". Och sedan när matte sa "Ja!" så for Mixa iväg som ett skott! Hon hittade också "repet" efter en stunds sökande. Sedan gömdes "repet" i skogen och Mixa fick återigen söka. Men, den här gången hittade hon inte "repet". Nu hade jag kommit upp från bäcken och kollade vad som var på G och jag fick då hjälpa till att söka. Till slut var det jag som hittade "repet".
Men, när jag senare lämnade "repet" i skogen så var Mixa snabb att leta upp det och rusa runt med det. Sedan gick hon fram till matte och lämnade det hos henne.
Ruben, han snosade runt i godan ro, medan vi höll på med vårt!

Idag, fredag, så gick vi iväg till Hjälpmedelscentralen med matte. Den här gången fick jag stanna utanför med Mixa och Ruben. Och det var tur det; Ett av mattes däck sprängdes och det var en fruktansvärd smäll! Vi hörde den ända ut!
Så det kan gå...
Efter att vi hade varit på Hjälpmedelscentralen så promenerade vi iväg för att handla ett nytt halsband och en ny bädd till mig.
På vägen dit så höll jag på att gräva i ett litet buskage och kommer ut med en stor sork i munnen!
Vi stötte på en kvinna som såg att jag hade något i munnen och hon frågade matte: "Vad har hunden i munnen, är det en fågel?".
- "Nej", svarade matte. "Det är bara en sork".
- "Vilken tur att hunden tar kål på lite sorkar!", svarade kvinnan.

Det var första gången för Mixa som hon var på Björkis och hon tyckte att det var väldigt spännande med alla goda dofter; både av andra hundar och av all hundgodis och tuggben.
Matte beställde också en JÄTTEstor bädd åt mig som ska ligga bredvid mattes säng. Den jag har nu tycker matte är alldeles för liten för mig.
Jag brukar ligga i mattes säng, men nu har Mixa tagit över den platsen! Fast jag tycker ändå att det är lite för varmt att ligga i sängen nu när det är sommar. Den nya bädden är i ett svalt material, så den kommer att bli jätteskön att sova på!

Nu har också fontänen bredvid vårat hus satts igång så jag är överlycklig över det. Jag har redan varit i där idag och plaskat lite. Tyvärr så är det ju alldeles för grunt för att kunna simma, men det går så bra ändå!

Mixa har kommit på att hon faktiskt kan hoppa upp i mattes famn precis när hon vill och hon gör det också oftare och oftare. Ibland hoppar hon upp i famnen när vi är utomhus och så sitter hon bara där och spanar runt! Hon får ju ett helt annat perspektiv där uppifrån!
Och när vi har varit bundna, t.ex. som idag utanför apoteket, så blir Mixa så glad och hoppar även då upp i mattes famn.
Sedan hoppar hon upp i famnen också då när vi någon enstaka gång har varit ensamma, som idag, när matte var uppe i tvättstugan en sväng.
Fast matte tycker bara att det är mysigt att Mixa tycker om att vara i hennes famn. Matte har ju försökt i 10 år att få Ruben att gilla att sitta i famnen, men han vägrar! Jag förstår inte varför, det är ju så mysigt!
När någon av ass. sitter på golvet så brukar jag sitta i deras famn, även fast att jag kanske inte ryms helt och hållet...


Matte har varit en sväng i tvättstugan och Mixa hoppade direkt upp i hennes famn, när hon kom in genom dörren.

Nu under sommaren så tränar vi inte nästan någonting alls inomhus. Vi håller igång utomhus istället och då brukar vi vara trötta sen på kvällen.
Fast ifall att det är väldigt regningt och trist ute, så händer det att vi tränar inomhus. Och då blir det där som vi brukar träna; Söka godis, Freestylemoment m.m.

I morgon så ska vi vara nere på plan och träna agility, ifall vädret är ok. Både jag och Mixa ska få träna och Ruben ska också få göra det om han vill. Förut, när han var lite yngre så gillade han vissa hinder i agilityn, t.ex. bommen och A:et.
Jag ska nog också få ta mig ett dopp i antingen sjön eller bäcken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar