tisdag 15 juni 2010

Bollen = Bästa Belöningen!

I helgen har det varit fint väder, så vi har varit ute mycket, både för lek, promenader och träning.
I lördags så gick vi ner till en ny sjö för att jag skulle få simma. Vid den här sjön är det lättare för matte med rullstolen. Jag hoppade såklart genast i, men tyvärr så hoppade inte Mixa i. Fast det är nog bara en tidsfråga eftersom hon VILL så väldigt gärna!
Mixa funderar på om hon ska simma i efter mig!

Jag fick simma och apportera en boll och det är himla kul! Snart är det dags att börja apportera dummysar, men matte måste först köpa en ny.
Efter badet så promenerade vi till plan för att träna Agility.
En kort bana byggdes upp; tre hopphinder, A-et, däcket och till sist slalom.
Mixa fick börja. Först fick hon springa hela banan några gånger, med fokus på att följa ass.
Efter det så fick hon köra hopphindrena i olika varianter; först genom att hoppa "med" ass. Sedan fick Mixa sitta framför första hindret och ass. ställde sig på andra sidan. Mixa fick vänta tills matte sa: "Hopp" och Mixa fixade det galant! Sedan fick hon fortsätta så, med två hinder och till sist med alla tre.
Och hon klarade det perfekt! Matte vet ju inte om hon har tränat Agility förut och i så fall hur mycket, så matte låter henne prova sig fram.
Efter det så tränade Mixa separat på Bommen och Vippen.
Så småningom så har matte tänkt att hon själv ska springa banan med Mixa, och även med mig!
Den här gången så såg matte verkligen hur olika belöningar påverkar hundens motivation; När Mixa fick träna med boll, som belöning, istället för godis, så blev det helt annan fart i henne! Den där tennisbollen är verkligen både min och Mixas favorit!
Och så ser man också hur suverän klickerträning är, vad man än tränar!
När Mixa hade tränat färdigt så var det min tur. Jag körde bara hopphinder och nu har jag verkligen upptäckt hur KUL det är med Agility! Full fart över hindrerna!
Matte tycker att det är så bra att ha två hundar att träna med, så att vi kan turas om och får vila mellan passen.

I söndags så var vi återigen ner till sjön, så att jag skulle få bada. Och som vanligt började jag att dra som en tok när jag insåg vart vi var på väg...
Som tur är så är det bara när jag ska få gå och bada som jag drar, för jag är stark!

Igår, måndags, så var vi med matte och gjorde några ärenden, bla. så promenerade vi till Björkis för att hämta min nya, stora bädd.
Vi tog taxi hem och lämnade bädden och sedan gick vi ut och tog en rejäl promenad.
Vi fick massor med hundmöten och det tycker matte är jättebra så att Mixa kan träna bort sin osäkerhet inför andra hundar.
Även vid denna träning så är det klickerträning som gäller! Och det går bättre och bättre för Mixa!
Och precis som med Paula så funkar Mixa mycket bättre lös än i koppel!?!
På kvällen var det dags för oss att vara hemma ensamma en stund, eftersom matte skulle på möte. Tack och lov (för oss alltså) så var det sista mötet inför sommaren.
I och för sig; Matte tycker också att det ska bli skönt att vara helt ledig i ett par månader...

Idag, tisdag, så har det varit strålande sol, så matte bestämde att vi återigen skulle gå ner till sjön.
Men, först så hade matte lite annat att göra, fast då fick vi ju såklart följa med!
Och vid sjön träffade vi flera andra hundar, men vi alla tre var lösa och höll oss till matte. Fast det är klart; Det är ju hos matte det händer roliga grejjer! Man får simma efter bollar, leka, etc.
Mixa leker med bollen i munnen, TJOHOO!

När jag hade badat färdigt så grävde jag lite i buskarna och såg, som vanligt, ut som en lort-Lisa! Blöt och alldeles lerig. Nåja, det visar ju bara att jag hade haft roligt!
Efter badandet så promenerade vi iväg för att matte skulle handla. Och jag fick bära varor i min klövjeväska, SKOJJ! Och jag tar min uppgift på största allvar, matte säger att det syns på hela mitt uttryck! 

Ruben, han gillar ju inte sommaren. Han avskyr när det blir det minsta varmt ute, helst ska det vara höst eller vinter, hela tiden... 
Så han lunkar på, lååååååååååångsamt...  
Får se hur han klarar två månader i Spanien nästa vår, han får väl hålla sig i skuggan eller plaska i havet med mig och Mixa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar