tisdag 29 juni 2010

Moffa rules!

Den här midsommaren var vi kvar här i Kiruna. I vanliga fall brukar vi åka till Kangos och fira, men i år ides inte Matte!
På fredagen så var vi nere vid sjön för att bada, vädret var så härligt!
När vi kom dit så satt en familj där, med flera barn i olika åldrar. Mixa är osäker tillsammans med barn, framförallt småbarn. Men, Matte visste ju att hon inte brukar springa fram till folk så vi fick springa lösa ner till vattnet.
Ass kastade boll till mig så jag fick simma och hämta och Mixa fick hämta sin nya flytleksak. Efter en stund så kom familjen, både barn och föräldrar och tittade på när vi simmade.
Det yngsta barnet, ca tre år, såg att Mixa tyckte om att simma och hämta sin leksak och det slutade med att han också kastade ut leksaken i vattnet!
Han kastade också bollen till Mixa och mig, uppe på land. Och då såg Matte att Mixa är väldigt osäker, men samtidigt är hon väldigt nyfiken på barn. Hon sträckte sig försiktigt, försiktigt fram mot barnet och nosade på pojkens hand och tyckte sedan att det var jätteroligt att han slängde bollen åt henne.
Pojken fick t.o.m klappa Mixa lite på ryggen!
Det blev en bra dag för oss allihopa; Familjen som var hundrädda när vi först kom vågade leka och klappa på oss. Jag fick simma som en tok och Mixa fick se att barn också kan vara skojiga! Ruben han var också nöjd eftersom han fick massor av klappar där han låg i skuggan.

I söndags var vi och hälsade på Moffa, som nu har ett nytt boende, utan trappor, så att Matte också kan komma hem till honom.
Det var första gången som Moffa träffade Mixa. Mig och Ruben har han ju träffat många gånger förut och vi gillar honom för han orkar klia oss! Nästan hur länge som helst!
Det fanns ett hål i altanenräcket så vi kunde springa igenom där och hoppa runt på gräsmattan där nedanför.

Mixa har ju tränat Utgångsställning vid några tillfällen. Och häromdagen när vi var ute och ass hade kastat bollen åt henne så kom hon och satte sig i perfekt Utgångsställning vid Matte, med bollen i munnen!
Och Matte hade inte kallat på henne utan satt bara. Det var duktigt av Mixa!

Vi har också så klart fått träna de här dagarna! Mest Sök, både inomhus då vi sökt godis och utomhus där vi har fått söka Mattes vantar.
T.o.m Ruben som inte alls gillar att det är varmt ute och är väldigt seg, var med och tränade Fritt Följ häromdagen!

Igår, så var Sandra och Maggan hos oss. Och Mixa som ju har bott hos Maggan i tre veckor blir överlycklig när hon träffar henne!
Det bestämdes att Djurskyddet Kiruna kommer att läggas ned. Omplaceringsverksamheten kommer dock att fortsätta, men på ett annat sätt.
Kul, för det är något som Matte verkligen gillar att hålla på med! Och tack vare Djurskyddet Kiruna kom ju faktiskt Mixa till oss!

Idag, så har vi varit ute på stan hela dagen. Vi har gått och gått och gått...
När vi började gå hemåt så gick vi förbi fontänen som finns i Centrum och så fick jag ta ett dop och svalka av mig lite! Ooooh va skönt det var! Förra veckan när jag badade i fontänen så blev jag fotad! Och även idag så tittade folk på mig där jag ligger och så skrattar de hjärtligt!

I morgon, onsdag, så ska vi gå ner till plan för att träna agility. Jag ska få träna hopphindrena och tunnlar och Mixa ska nog få köra alla hinder.
Hoppas bara att det inte regnar eller är alltför kallt, för då blir det ingen utomhusträning!

Mixa ligger precis som Ruben; bakbenen utåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar