torsdag 8 juli 2010

Två Assistanshundar i familjen!

Först vill vi gratulera lilla Mixa, som igår, onsdag, testades och godkänndes till Assistanshund!
Alltså, en hund som kan besöka olika slags boenden, tex. äldreboenden. Även nu så följer ju Mixa med oss när jag jobbar på mitt boende, men nu är hon officiellt en Assistanshund och kommer också få ett eget tjänstetecken, där det står "Assistanshund".
Förhoppningsvis så ska både jag och Mixa få börja besöka något äldreboende!
I Lämplighetstestet är det 9 olika moment som testas; Kontakt, Hantering, Passage, Oförberedd hantering, Ljudpåverkan: dörr, Ljudpåverkan: föremål, Passivitet, Hot och Lek.
Mixa klarade testet väldigt bra! Matte tyckte att det var särskilt spännande att se hur Mixa klarade Hot och Passivtet, men de gick jättefint!
Så matte är såå stolt över Lill-Mixa!

Annars under veckan så har vi gjort lite olika saker; Badat, lekt, tränat mm.
Jag är ju ledig som Servicehund under somrarna, jag behöver också lite semester! Så jag hjälper bara matte ibland...
Nu har det varit ganska varmt här i Kiruna, så vi har varit och badat mycket, till både min och Mixas glädje!
Och är vi inte vid någon sjö, så doppar jag mig i fontänerna!
Idag, så var Mixa också i fontänern med mig.

Mixa har fått börja lära sig några saker som jag och Ruben redan kan, tex. tända/släcka lampan (Mixa får stå på pallen, såsom Paula gjorde) och Stegra.
Hon har också fått börja träna på att dra ut plaggen ur tvättkorgen, när tvätten ska sorteras. Och hon var väldigt snabb på att fatta vad hon skulle göra. Fast det är klart; Hon har ju mig och Ruben som lärare!
Idag har vi alla 3 fått träna på att plocka undan skräp och så har vi fått Söka.

Ruben och Mixa plockar "skräp" för att lägga i skålen.

Nu har Mixa också börjat bli mycket "bättre" när vi möter andra hundar. Hon kan skälla till någon gång, men springer sedan snabbt till matte och sätter sig och tittar på henne, precis som matte har lärt henne!
Och är Mixa lös, så kommer hon som ett skott på inkallning, även om det finns en annan hund i närheten.

Häromdagen när vi passerade tennisbanan, så for jag in i skogen som jag brukar göra när vi är där. Matte har alltid trott att jag letar efter råttor, men jag letar ju faktiskt tennisbollar som har farit iväg!
Och häromdagen så hittade jag ju faktiskt TVÅ stycken! Åh, så stolt jag var!
Så nu har vi flera bollar som vi får som belöning då vi tränar!
Och både jag och Mixa tycker att bollar är den absolut bästa belöningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar