torsdag 24 juni 2010

Magsjuka, Agility, Spår m.m.

Häromdagen var vi med Matte på stan för att hon skulle träffa Moster. Efter det så fick Ruben och Mixa följa med Moster hem till henne och bara jag fick följa med Matte.
På hemvägen gick vi in till Apoteket och jag var så klart också välkommen med in! Jag skötte mig galant (som vanligt). Även när en liten pojke ville hälsa på mig så var jag koncentrerad på mitt jobb och ignorerade honom.
Jag väcker verkligen uppmärksamhet när jag kommer in på Apoteket med mitt Tjänstetecken; De flesta tittar och pekar på mig!
På kvällen kom Mixa och Ruben tillbaka och vi var överlyckliga att träffas igen!

Oftast när vi alla tre sitter bundna någonstans (tex utanför affären) så sitter Mixa och lutar mot mig! Och oftast mellan mina framben! Vi ser ut som de där två hundarna som sitter i regnet i reklamfilmen "Är man stor måste man vara snäll!".

I tisdags kväll tränade vi en stund, inomhus.
Mixa fick träna att komma i Utgångsställning och det momentet tränar hon med hjälp av Targetpinnen. Det går bra och så småningom ska ju Target tas bort.
Hon tränade också på att hålla i Träapporten och hon håller den ända tills Matte säger "Tack" eller "Bra".
Till sist tränade hon på att hämta Apporten och komma tillbaka med den. Hon fick också träna lite på att kunna sitta kvar fast man kastade iväg Apporten. Första gångerna fick ass hålla henne lite lätt i bröstkorgen, men sedan klarade hon ett par gånger utan "hjälp".
Och medan Mixa höll på att träna låg jag och slöade i soffan!? Men, efter en stund kom jag också och satte mig i perfekt utgångsställning och fick också vara med och träna! Ruben hade precis varit magsjuk så han låg och snarkade under Mattes stol....

Igår, onsdag, var vi och åt nere på stan eftersom Matte skulle träffa Moster. Vi träffade massor av andra hundar och det är jättebra träning för Mixa; Hon har tidigare blivit biten av en hund och därför blivit osäker bland andra hundar. Det resulterar i att hon skäller på andra hundar när hon går i koppel. Matte och hon tränar (klicker, förstås) hundmöten varje dag och det går bättre och bättre!
Paula var ju exakt likadan och med henne gick det ju bra till slut och Mixa är ju en väldigt lättränad hund.

Idag, torsdag, så var det en strålande dag, varmt och soligt!
Så vi gick ner till sjön för att vi skulle få bada. Både jag och Mixa apporterade boll och en flytleksak.

Här kommer Mixa med flytleksaken!
Mixa och Ruben spanar ut över vattnet.
Jag och Mixa hämtar varsin leksak.

Efter det gick vi till Bruksisplan och tränade agility en liten stund.

Mixa väntar på att få kommandot "Hopp".

Mixa tränade Hopp, A;et och Vippen.
Jag och Ruben tyckte det var för varmt och ville inte vara med.

Efter middag och en stunds vila så packades det ner spårselar och lina och så gick vi till skogen för att träna Spår.
Ass gick spåret och lade ut tre träpinnar i spåret.
Mixa markerade två av tre pinnar. Och när hon gick nästa spår så markerade hon alla tre pinnar! Det andra spåret var också mycket längre än det första.
När det var min tur så var jag helt ointresserad??? Jag som brukar älska att spåra!
Fast jag hade ju spytt under natten och så var det ganska så varmt. Så jag och Ruben fick strosa runt där i skogen medan Mixa spårade.

Nu när vi kom hem på kvällen så var vi ganska så trötta och gick direkt och la oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar