tisdag 23 oktober 2012

Framsteg med avlämningar i famnen!


Billy har börjat att sitta i min famn oftare än förut. Både när vi är inomhus och utomhus så ska han sitta i famnen...
Han har också börjat hoppa upp i min famn när vi är ute och jag kallar in honom!


Idag har Juni gjort ett STORT framsteg; Hon tog både bollen och tygapporten (på bilden) och avlämnade i min famn!
Så småningom så ska vi träna att hon ska avlämna dummyn när vi är utomhus och tränar och även annat, t ex ett tappat föremål (penna, gaffel m m).
Vi har tränat på följande sätt: Först började jag med att belöna Juni, från min mun, varje gång hon spontant hoppade upp i min famn.
När hon sedan hoppade ner så belönade jag det också.
Nästa steg var att jag lade till signalerna: "Upp" och "Ner". Jag klappade samtidigt med mina händer mot min famn när jag gav henne "Upp"-signalen. Så småningom så ska jag avveckla "Upp"-signalen och bara visa med mina händer vart jag vill att hon avlämnar ett föremål, t ex posten i min famn eller fjärrkontrollen till tv:n på vardagsrumsbordet (om den fallit på golvet).
När Juni kunde det så stod ass bredvid mig med ett föremål i sin hand som hon sträckte mot Juni när hon var på väg att hoppa upp.
Oftast så greppade Juni föremålet och släppte det i famnen och fick belöningen från munnen.
Så idag så höll ass typapporten i sin hand och höll den mot Juni som tog den och när jag sa: "Upp" så hoppade hon upp och släppte det i min famn.
Vi tränade så några gånger och sedan slängde ass tygapporten, Juni satt kvar och när jag sa: "Ja!" så sprang hon och hämtade den och avlämnade den snyggt i min famn!
Duktiga Juni!

Billy och Agnes har också tränat.
Båda två har tränat: Handtarget, Stadga, Gå vid sidan, musmattan, Filten och Hålla fast.
Agnes behöver verkligen träna på att jobba på avstånd. Hon vill hålla sig alldeles bredvid en och är fixerad vid belöningen.
För att träna detta så ska jag jobba mer med musmattan och även med extern belöning.


Agnes tycker inte om kamerablixten!


Agnes har tränat på att ställa sig mellan benen på ass (1 Freestylemoment). Idag kom hon bara så långt att hon stäckte fram huvudet mellan benen lite grann...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar